Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

TV-spel och kompisar

Skrivet av Haps
I dag har en av min sons kompisar varit här. Och det har varit som det väldigt ofta är. Först spelar de TV-spel. Efter en timme säger min son att nu kan du inte spela längre. Jo, men jag vill, säger kompisen och fortsätter. Jag får säga till att de får göra något annat.
Efter en kvart hör jag att kompisen tjatar om att få spela TV-spel. Efter ytterligare en kvart kommer han till mig och undrar varför han inte får spela. Jag förklarar att vi har som regel när kompisar är på besök att när man spelat en timme ska man leka en timme. Kompisen tittar på klockan och konstaterar att det är en halvtimme kvar....
Sen hinner han spela en kvart innan det är dags att äta. Efter maten är det en halvtimme kvar till bolibompa. Då vill kompisen se på video. Det får han inte för mig. Och vad vill han göra då? Jo, spela TV-spel såklart. Jag låter honom hållas. För jag orkar inte säga nej igen och få höra honom tjata. Under tiden är min son på sitt rum och bygger lego. Så blir det ofta när kompisar är på besök.
När de leker ute eller hos någon annan leker de jättebra tillsammans. Men här hos oss är det bara TV-spelet som gäller. Jag tycker att det är så tråkigt att det ska ha en så enorm dragningskraft att inget annat blir roligt.
Svar på tråden: TV-spel och kompisar

Sätt hårdare gränser!

Skrivet av  Tina
Jag skulle nog förbjuda TV-spelet helt. Det låter ju som om din son vill leka med annat medan hans "kompis" bara kommer för att spela. Hör med sonen vad han tycker om att sätta totalstopp på spelandet när kompisen är där...åtminstone ett tag framöver.
STÅ PÅ DIG!
 

Kan du inte..

Skrivet av  Emma & Nova 17/6-00
Plocka undan TVspelet när han har kompisen där, och förklara för kompisaen när han frågar och säga att TVspelet får din son spela när han är ensam och inte har någon annan att leka med??
 

Jättebra idé tycker jag.

Skrivet av  LB
Dessutom tycker jag att, om kompisen ändå tjatar så tala om för honom att han inte är någon särskilt bra kompis om han bara kommer för att spela TV-spel istället för att leka. Tala om för honom att sådana kompisar som bara utnyttjar sina vänner inte är välkomna i ert hus.

Jag tycker det låter som om den pojken (inte din son, han kan ju uppenbarligen leka) skulle behöva vara utan kompisar ett tag så kanske han lär sig av med den dåliga egenskapen att utnyttja sina kompisar.

Du borde också prata med din son om detta med valet av kompisar och säga att den här typen av kompisar inte är så mycket att ha, för de bryr sig inte om honom som person utan är bara intresserad av hans grejor. Hjälp honom att förstå vad RIKTIGA kompisar är så kanske han vill ta hem någon annan pojke som leker bättre istället.

Lycka till!
 

Timer

Skrivet av  Eva
Vi har haft samma problem med våra killar och deras kompissar. Numera talar jag om från början att man bara får spela 45 min hos oss och ställer in en timer som ringer efter den tiden. Hittills har det fungerat jättebra.
Sedan kanske får man hjälpa dem att komma igång med någon annan lek,när man märker att det har uppstått ett tomrum efter TV-spelet. Oftast räcker det med att ta fram en kortlek eller koj-byggsaker eller något skojigt och så funkar det. TV och video får våra barn bara se när de inte har besök, precis som i vuxenvärlden. Inte sätter jag mig framför TVn heller när mina kompissar är på besök...

Eva
 

KÄNNER IGEN DET DÄR .

Skrivet av  Ptre
Oj jag skriker ju...
Så har jag en som är min stora killes kompis kommer o vill spela spel direkt..Min son sittr ofta åxå med lego eller målar....Men då brukar jag gå in o stänga av spelet & säga att ni kan leka nu...Sen när han tjatar så får de iallfall inte spela..
 

Artiklar från Familjeliv