Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pedagogiska spel för 9-åring?

Skrivet av In vivo
Hejsan!
Jag undrar bara om någon har tips på bra och roliga spel med läs- skriv- och räkneträning för ett lite äldre barn. Min tjej har avverkat Levande Böckers "3:dje klass" och en uppsjö andra "lättare" spel.
Kvoten av "action"-spel fylls för tillfället mer än väl av "Tarzan" och "Rummel och Rabalder".

Vi har hittat ett spel med frågesport om djur som heter "Trodde du ja", och det är mycket uppskattat, och nu söker vi andra spel i samma stil. Om det finns något roligt spel där man tränar engelska är det också av intresse, det vi har testat är mördande tråkigt...

Tacksam för tips!

Svar på tråden: Pedagogiska spel för 9-åring?

Hejsan aj vii

Skrivet av  Me2
Kan Du eller nå*n förklara varför alla spel numera
kräver så mycken datorkapacitet (data-)?
Det måste väl finnas en massa spel, som inte är
typen ping-pong med två vita streck och prick,
som en några år gammal *burrrk* klarar av.
Inte ens programvaror m.ä. (c:a 1998) finns i handeln.
 

Aj du!

Skrivet av  I.v.
Trist!
Tja, inte vet jag... men misstänker att det är de tjusiga animeringarna så behöver så mycket datorkraft. Ibland blir jag rätt "less" på dom, gör bara spelen segare att köra.
Om jag har rätt borde spel utan sånt funka även på "gammal" dator.
Våra favoriter bland lite äldre spel är barn-varianterna av SIM-spelen, speciellt "Sim Safari", Backpacker Junior, 1:a 2:a 3:dje Klass.
Spel dottern gillar men som gör mig vansinnig är: Landet för länge sedan, Freddie fisk, Lilla sjöjungfrun, Pokemon.

Hos oss kan man låna spel på biblioteket och testa, om ni har det hos er är det ett bra sätt att testa spelen innan man slänger bort en massa pengar!
 

Gilber och den kemystiska ön.

Skrivet av  molle
Har jag för mig den heter ungefär.
Super kul om kemi!
 

Artiklar från Familjeliv