Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur mycket ??

Skrivet av Jennie
tittar era barn på tv ?? Varje dag ? Flera gånger / dag ?
Svar på tråden: Hur mycket ??

Det beror på

Skrivet av  Smile
vad de vill se, hur läxorna ser ut, vad vi andra skall göra/se osv. Men det blir nog ngn timme varje kväll.
Vill dock veta vad de ser, stora tjejen som är 10 tittar på vissa såpor och Förhäxad på TV3 lilla hönan på 5 ser mest Bolibompa och Småstjärnorna.
Hittills inget problem för oss.
 

Vet inte riktigt

Skrivet av  Cina
Tanker inte pa hur ofta och hur mycket de tittar pa TV eller sitter framfor sina datorer.
 

beror på..

Skrivet av  Ulrika
jag tycket att så länge jag har koll på vad dom tittar på så kan det ju vara en ok sysselsättning när det bara regnar och slaskar ute. Mina barn har ganska svårt att sitta stilla och ibland känns det som en befrielse när dom faktiskt kan ta en paus i flängandet och sitta en stund i soffan. Det som jag ser som ett problem är att det är ju inte bara tv, utan även dator, tvspel, gameboy osv.
När det är fint väder är tvn ändå lågprioriterad. Dom vill ju själv hellre vara ute och leka då.
 

Förbud av tv och spel (långt)

Skrivet av  Mary-Anne
ibland tycker jag själv att det kan bli för mycket av både tv, data och spel. Utan att man tänker på det så har det plötsligt gått för långt, att det blir nåt sorts tvång, att dom helt enkelt måste spela eller se på tv. Vi har precis flyttat och barnen har ännu inte hunnit skaffa sig några nya kompisar och därför så har vi låtit dom spela bla lite för mycke, speciellt då när man själv inte haft tid att sysselsätta dom.

Det gick till slut så långt så jag märkte att min son, 9 år, inte KUNDE släppa sitt gameboy (och pokemonspelet då förstås) Jag blev helt enkelt tvungen att ta det ifrån honom, grymt kanske, men det var för att hjälpa honom att släppa taget. Han blev överlycklig när jag tog det, lättad på nåt vis. Det är nu en vecka sen och han har överhuvudtaget inte frågat efter det. Nu MÅSTE dom va ute i minst en timme när dom kommer hem (om vädret tillåter vill säga) Och dom har helt plötsligt i och med detta upptäckt mängder av möjligheter ute, så nu får jag knappt in dom för att äta, och vid läggdags. Det är ju så det ska vara.

Jag känner att det faktiskt går att helt enkelt förbjuda dom när det gått för långt, och när jag då till min förvåning märker att det blir en lättnad för dom så känns det ju ännu bättre.

Naturligtvis var det mitt fel att från början LÅTA gå över gränsen, men som tur var gick det o rätta till.

Nu tittar mina pojkar på tv MAX en halvtimme om dan, om ens det.
 

Hos oss

Skrivet av  _tanja_
tittar barnen, två killar 9 och 10 år på TV några gånger i veckan. Det de är mest intresserade av just nu är hockey-VM...Båda är "sportiga" och fotboll är att föredra framför Disneydags.
 

Det beror helt på vad dom gör för övrigt.

Skrivet av  molle m t 5
En hel dag med skola och ute aktiviteter samt läxläsande avslutas oftast med ett par timmar tv tittande eller dataspel.
Sedan läser vi högt en halv timme vid ca 20.30-21.30.
Efter som alla fyra vaknar senast 08.00 de två älsta oftast redan 07.00 alla dagar så låter vi dom behålla dessa tider. Den minsta kan om hon känner sig trött somna vid 19.00 i pappas knä medans han jobbar eller så hittar man henne i en säng inte nödvändigtvis hennes det går bra med docksängen, hundsängen eller vilken säng som hälst till och med en egn gjord under matbordet...
Men det händer bara om hon inte såvit en stund på förskolan. Största problemet när hon somnat vid 19.00 är att hon kan vakna och gå upp någon gång mellan 04.00 och 06.00, tyst på tå så ingen ska vakna fixar hon frukost och sätter på tv, kexchoklad och mjölk är favoriten liksom chokladsmörgås med jos.
 

inte alls

Skrivet av  Anna med Disa 9911
Min dotter får titta på tv om hon vill, det finns absolut inget förbud, men hon har inte visat något intresse. Nu är hon kanske lite yngre än era barn, 1½ år. Hon är väldigt aktiv och tycker inte om att sitta still en endaste minut. Själv skulle jag tycka att det var mysigt om hon ville titta på barnprogrammen på kvällen och mysa till vällingen :o)
 

Artiklar från Familjeliv