Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Erik är arg och ledsen på sin mamma

Skrivet av Mamma Erik
Och med all rätt, jag hade nämligen lovat att spela in Casper, som gick på Z-tv i går, men misslyckades med inspelningen.

Är det någon som vet hur man får tag den här filmen?
Svar på tråden: Erik är arg och ledsen på sin mamma

Är den inte...

Skrivet av  Callowai
...litet hemsk för en liten kille? (Jag såg i din info att din kille är född -97). Filmen är från 7 år.
 

Med två äldre halvbröder

Skrivet av  Mamma Erik
Så har han lärt sig att älska Jurassic Park och har sett Casper tidigare. Han tycker den är häftig med alla spöken.

Däremot så får han inte se våldsfilmer, de filmerna censureras.

Jag är uppmärksam, men han drömmer inga mardrömmar och är inte mörkrädd, så han klarar av detta
 

Kolla på Nordic Games på nätet...

Skrivet av  tessa36
...så kanske den finns där!
 

tack, jag skall kolla där

Skrivet av  Mamma Erik
hittade en film idag, jag fick nästan släpa Erik därifrån
 

Vad man är rädd för....

Skrivet av  Ulrika
...när man är 4 år är inte vad vi vuxna tror! Min dotter älskar Casperfilmen och tex Aladdin (som jag tycker är i läskigaste laget) och är fullkomligt livrädd för Cruella De Vil i Pongo. Kan inte ens se en tecknad bild av henne. Är också vansinnigt rädd för clowner så cirkus kan vi inte titta på. För att inte tala om Ronald McDonald.....;-( Skräck! Och det tror ju inte vi vuxna. (Bara en kommentar)
 

Just det...

Skrivet av  Callowai
...och därför finns Statens Biografbyrå, där alla filmer som ska gå på biograferna i Sverige först granskas av experter. De är insatta i vad barn brukar vara rädda för (och inte). Min son är inte rädd för "vasständer" i Lillefot och den är ju inte heller barnförbjuden. Däremot tycker han det är obehagligt när människor/tecknade figurer är arga och skriker (t.ex. Emils pappa, han kan INTE se Emil). Detsamma kan förstås gälla för Cruella De Vil (och Pongo är väl också tillåten först från 7 år?). Poängen tycker jag är att om jag struntar i åldersgränsen och tänker att "han får se filmerna ändå" så måste jag (eller hans pappa) agera privat granskningsinstitut för att se om filmen är lämplig eller ej för sonen INNAN hans själv ser den. Och det skulle vara både tidsödande och tråkigt. Så för oss är det bekvämare att lita på Statens Biografbyrå. Åtm. när det gäller vår son så stämmer deras bedömningar när det gäller filmer som vi själva sett tidigare (Törnrosa och Toy Story, t.ex.).
 

Jag undrar jag också

Skrivet av  Mamma Erik
Jag tycker t.ex Jurassic Park har rätt många obehagliga scener, men Erik lyfter inte ett ögonbryn när getter, kossor och farbröder på toaletten bli uppätna av dinosariurna.

Han är inte heller rädd för Emils pappa, men kan bli hysterisk när han ser en fluga hemma :)

Jag tror vissa filmer är otäckare för lite äldre barn, som kan dra konsekvenser på ett annat sätt.

Nu låter jag inte Erik se en film, som jag aldrig sett, men vi har två stycken "granskare" som har omdöme nog att avgöra om en film är alltför otäck. Dvs hans båda halvbröder. Numera tar de sitt ansvar när de sätter på en video och låter inte Erik se vad som helst.

Just nu tjatar Erik om att se "Gladiator" som han INTE får se.

Erik tycker det tom är häftigt att se operationer på TV (jag får äckelkänslor), men det är nog för att han är i åldern "allt med kroppen, speciellt tarmar, är jättehäftigt"
 

Glömmer aldrig

Skrivet av  Christine
när vi kom hem sent en kväll, jag och min 97:a. Pappa tittade på Exorcisten och vi skulle bara säga godnatt.. Haha! Ungen höll sig fast i pappa, för hon ville se monstret (som hon sa) och jag sa blankt nej,och drog loss henne från pappa :) Ögonen var som klistrade!
Och hon är precis lika livrädd för flugor och nycklepigor som Erik *s*!!
 

vilken version??

Skrivet av  
FInns väl flera...
Ninni..
 

Hej Ninni

Skrivet av  Mamma Erik
PM höll jag på att skriva, kan inte vänja mig vid den amerikanska tidräkningen *ler*

Jag såg del två ute i affären idag, men saknar del 1, den där första som är SÅ SÖT.
 

Artiklar från Familjeliv