Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

dator eller inte?

Skrivet av abba
vi bor i usa. har våra två killar (5 och 2 år) på två olika skolor. 5-åringen på montessori och 2-åringen på ett mer traditionellt dagis.
på montessori så anser de att barn inte skall lära sig använda datorer i skolan (vilket jag fullständigt håller med om) medan de på 2-åringens dagis redan har "lektioner" i datorkunskap.
inte skall väl barn sitta framför datorer? det kommer de ju med all säkerhet göra resten av sina yrkesverksamma liv iallafall? tar vi inte något ifrån våra barn när de sitter och klickar. skall de inte leva i den riktiga världen? och den är väl svår nog som den är?
Svar på tråden: dator eller inte?

I den verklighet vi lever i...

Skrivet av  Callowai
...är det viktigt att kunna använda en dator. Barn som börjar lära sig hantera en dator tidigt får en känsla för det som en vuxen som börjat först ganska sent aldrig kan få. Det finns de som menar att en ny underklass håller på att skapas vilken utgörs av människor som varken kan hantera en dator eller har tillgång till Internet. I dagens informationssamhälle förutsätts man ofta ha både dator och tillgång till Internet. Därför tycker jag det är en rätt konstig idé att barn inte ska läras sig hantera datorer. Naturligtvis ska användadet begränsas och naturligtvis ska man vara noggrann med vilka datorspel de spelar. Men att utesluta datorer ut barnens liv anser jag vara att undanhålla dem kunskap som är nödvändigt för att kunna fungera som en någorlunda upplyst individ i dagens samhälle.
 

Datorer

Skrivet av  förskollärare
Nog klarar det yngre barnet sig utan dator det är ingen katastrof. Det kan ju lära sig datorn lite senare, t ex 7-8 års ålder. Barn lär sig fort så det kommer inte efter för att ni väntar. Det där med ny underklass kallar jag skrämselpropaganda.
 

Om ny underklass...

Skrivet av  Callowai
...kan du läsa bl.a. i Manuel Castells "Informationssamhället". Och naturligtvis kan man lära sig datorer senare, även när man är i medelåldern. Men som jag skrev så kommer barn som tidigt kommer i kontakt med datorer en helt annan känsla för datorn som hjälpmedel än den som kommit i kontakt med datorer först i senare ålder.
 

Kom igen nu barnet var 2 år (imt)

Skrivet av  förskollärare
s
 

Barnet är 2 år nu, ja...

Skrivet av  Callowai
...men som frågan var formulerad gällde det om barn borde få komma i kontakt med datorer alls under hela skoltiden. Det kanske inte spelar så stor roll om barnet är 2 eller 7 år när det börjar, men däremot om det är 7 eller 15 - särskilt om alla andra jämnåriga redan behärskar avancerade program och vet hur man söker information via en dator - inte bara på Internet utan även på ett bibliotek och hur man letar fram gamla tidningsartiklar m.m.
 

I mina barns skola

Skrivet av  Protan
säger lärarna att det märks tydligt vilka barn som har dator hemma och vilka som inte har. De utan kommer efter i mycket, eftersom det numera krävs att de skall söka info på internet, skriva arbeten på data m.m. Datatiderna i skolan är ju begränsade. Så nog är det viktigt att lära sig data tidigt, det tror jag.
 

På vår skola prioriteras barn

Skrivet av  lärare
som inte har dator hemma. Vi resonerar som så att de som har dator hemma får lära sig mycket där. De som inte har dator hemma får helt enkelt mer datatid i skolan.
 

Anser ni alla här

Skrivet av  AJ med Lilla aj
att ni har ekonomi för att skaffa, inneha och
abbonera på dator/internetanslutning?
 

utv.

Skrivet av  abba
men med tanke på den utvecklingen som media har inneburit bara de senaste åren, spelar det verkligen någon roll när man hoppar på tåget? om man som två, fem eller trettonåring lär sig hantera datorn kan det verkligen ha betydelse om 20 år. skall ta tag i den artikeln du nämnde. verkar intressant. men mycket skrämmande framförallt.
 

Jo...

Skrivet av  Callowai
...det är rätt skrämmande, det tycker jag också...
 

Nej

Skrivet av  Anne K
Jag tycker inte att det har så stor betydelse när man börjar. Jag "började" när jag var 26 och har nu jobbat som systemutvecklade i 10 år. Min dotter som nu är 12 har från ca 9-års ålder använt dator för allt möjligt, först för att spela, skriva och rita och senare lyssna på musik, göra hemsidor, surfa, söka information, ladda ner och installera saker. HOn är faktiskt mycket duktig, fastän hon inte började i lekis. Vår son är 9 år nu och visar inget större intresse för datorn. Han tycker att det är krångligt och springer hellre ute. Och jag är absolut inte orolig för hans del, men han är med ibland när vi andra håller på och då passar jag på och berättar lite hur datorn fungerar. Och ibland surfar han till sidor där han kan titta på bilder på sina rockidoler. Jag tror att om man har verktygen (datorn) så kommer barnen att uppfatta det som någonting naturligt när behovet uppstår. Som att man använder telefonen när man ska ringa, och cd-spelaren när man ska lyssna på musik. Som svar på din fråga så tycker jag att det är bra att ha dator hemma, precis som all annan modern teknik, men det viktigaste för barnen är att "leva själva".
 

Vi har dator..

Skrivet av  Johanna
...datorer finns överallt i samhället.
Vår 5åring älskar att sitta och klura vid datorn, finns helt underbart bra lek-och-lär-spel.
2½ åringen fick sätta sig första gången häromdan, vi satt tillsammans och OJ vad stolt han var när han förstod musen, o att man kunde klicka, att det hände saker på skärmen.

Nu lever vi (tyvärr?) i ett samhälle med datorer, av datorer, jag ser inget negativt i det, klart det finns för och nackdelar med allt, men varför inte passa på att lära sig medan man är liten och inlärningshastigheten är som högst?

 

Datorer med måtta är inget problem.

Skrivet av  förskollärare
Problemet är att barn sitter hela dagarna antingen med TV-spel, dator eller tittar på TV. Däremot om man som förälder klarar av att ta ansvar och inte tillåta barnet sitta för länge vid apparaterna så är det nog okay. Tyvärr låter allt fler sina barn roa sig själv framför dator eller TV. SCB har gjort undersökningar som visar att vi igenomsnitt talar med våra barn ca 20min varje dag.
 

SCBs 20 minuter...

Skrivet av  mfors
Kan nog stämma när eftertankens bleka skugga kommer över en.

Fast, å andra sidan, har vi både långa och ingående diskutioner om vad barnen gjort på dagis under dagen, diskuterar boken vi just läst som kvällssaga, och pratar mycket om "Varför gör du så, pappa/mamma" etc.

Jag är inte orolig för att inte prata med mina barn 20 minuter per dag. Jag är snarare orolig för att inte få 20 minuter tystnad varje dag :-)
 

Artiklar från Familjeliv