Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tillåta program eller inte

Skrivet av data-morsan
I går kväll hade jag och store pojken (11 år) en diskussion om det dataprogram som han hade fått en bränd skiva av en kompis. Det hette soldiers nånting och man går i en labyrint och ska skjuta ner motståndare. Det lilla jag såg av programmet var så skjöts armar och ben av och en massa "blod". Ganska naturtroget med figurerna som lägger sig ner och vrider sig i smärta.

Jag tillät inte detta spelet och sonen blev arg, ledsen och väldigt besviken. Det var gråt och skrik och jag var världens elakaste mamma. Efter en timme tog han på sig och gick ut. Jag gick efter och ledde in honom igen. Han protesterade inte speciellt mycket. När han gick och la sig såg jag att han fortfarande hade kläderna på sig under täcket. Han var fortfarande arg på mig. Jag fick honom till att ta av sig kläderna och jag låg jämte honom tills han somnade och vi pratade en del, men han var fortfarande väldigt sur.

Till slut fick jag fram att det var bara en till kompis som han visste om som hade detta programmet. Var ska man dra gränsen? Jag tycker inte att en 11-åring är mogen för såna dataprogram. Vad tycker ni? Hur hade ni gjort?
Svar på tråden: Tillåta program eller inte

Inte sa latt kanske men sa har gor vi

Skrivet av  c
Eftersom bade jag och min man spela mycket och har linkup"s ofta med upp till 20 spelare sa har vara barn alltid varit med och de spela samma spel som oss och da blir det sa klart inte Bob the Builders spel utan Jagged Alliance, Commandos etc de vet att det ar ett spel och att verklighetern ar en annan sa jag ser inga problem med det. Vara barn ar 6 1/2 ar och 8 1/2ar.
 

Vi tillåter inte heller den här typen av spel.

Skrivet av  mamma
Barn får se så mycket våld idag i alla fall. Och jag anser att de blir avtrubbade.
 

Viktigast att prata om det

Skrivet av  Ullen
Oavsett om man förbjuder eller inte tror jag att det viktigaste är att man pratar om vad man tycker om det de spelar/vill spela. Vi pratar mycket med våra söner om våld de ser på TV och i datorn, vad vi tycker om det, hur fel allt våld är och hur overkligt det ofta skildras (kanske är det bättre med de realistiska spelen där man faktiskt förstår att det gör ont?).

Min äldste son (10 år) har lärt sig ladda hem musik och videos från nätet och jag sa då att han inte fick ladda hem porr. Men jag förklarade noga att jag inte hade något emot filmer som visar nakna människor och människor som tycker om varann och som därför ligger med varann, men att porren visar sex på ett konstigt sätt som inte stämmer med verkligheten. Tyckte faktiskt att det var bra att ett tillfälle att prata om hur jag ser på porr dök upp redan nu när han kanske lyssnar på vad jag säger. Och jag vill inte bara förbjuda utan diskussion, för då tror jag att det är större risk för att de blir nyfikna och tycker det verkar vara något spännande.

Vi har också förbjudit våra killar att se vissa otäcka filmer och serier på TV, men då har vi ofta helt ärligt kunnat säga att vi tycker att de är för otäcka även för oss själva.

Jag tycker därför att du gjorde rätt som förbjöd honom att spela spelet men samtidigt pratade om det. Att de blir väldigt sura får man nog ta, och ofta visar det sig ju just att det inte är så att "alla andra får".
 

Fortsättning....

Skrivet av  data-morsan
Tack för era svar. Fortsättningen på detta blev att dagen efter var sonen inte alls sur längre och försökte sig på någon ursäkt varför han blev arg och sur. Han förstod varför jag förbjöd det och nu är vi vänner igen. Det var som jag trodde även om han inte kunde erkänna det rakt ut att han ville ha hjälp med att sätta stopp.
 

Här har vi

Skrivet av  Protan
förbjudit barnen att ta hem kopior från kompisarnas datoere, både på diskett och skiva. De får inte heller ladda hem spel från internet utan att fråga först.
Vi har hänvisat till risken för cdatavirus, och det accepteras. På så sätt har man rätt bra koll på vad de spelar för spel. Åtminstone här hemma
 

Soldiers of Fortune?

Skrivet av  M
Min sambo älskar det spelet men det står att man ska vara 18 för att spela det (suitable for persons of 18 years and over). Det finns någon spärr i spelet för att det ska bli mindre blodigt. Jag har hotat att sätta på det om han spelar det när vår 6-åriga son ser på.
Om min son skulle få spela det när han är 11?
Nej, inte det spelet för jag tycker det är jätteblodigt.
 

Finns en "inget blod spärr"

Skrivet av  Spelkillen
Är det soldiers of fortune så finns det en slags spärr som gör att det inte blir så blodigt. Men det går fortfarande bara ut på att skjuta folk. Tveksamt om en 11-åring ska spela sånna spel!?
 

Detta har vi ältat fram och tillbaka i flera år...

Skrivet av  mfors
Min nu 5-åriga dotter, 3-åriga son och 1-åriga son är milt sagt uppvuxna med våldsamma datorspel.

(Törs man säga att jag spelar spel som Quake, QuakeII CTF och Quake3 MOT (eller MED) min dotter och en drös bots eller live på nätet mot riktiga spelare tro...)

Personligen har min dotter (eller söner) så vitt vi ännu sett inte tagit någon större skada av detta ännu, det är ju trots allt bara att börja om och köra vidare. Precis som det är på vanliga "gulliga" tv-spel, eller på tv"s spel på mornarna i vissa kanaler.

Barn förstår mer än man tror! Iaf mina barn piper av skratt när man antingen blir "railad" sönder och samman av dotra (eller ibland sonen), eller man själv lyckas få henne att flyga i bitar... Det är ju bara att börja om.

En jämförelse är ju egentligen det oerhörda våld som egentligen uppvisas i t.ex. Tom & Jerry.

Eftersom jag själv är "långmilare" på nätet, så har jag sedan flera år fört diskutionen om dessa spels lämplighet med flera andra föräldrar (i egna "klanen", och i andra "klaner"), men ingen av oss har egentligen inte kommit fram till att det verkar vara det minsta skadligt. Och vi består av allt från småbarnsföräldrar till numera tonåringar som egentligen spelat liknande "våldsamma" spel sedan mitten av 90-talet.

Vi har även en "juniorsektion" i klanen, där ungarna spelar, och även tävlar lite halvaktivt, och där är åldern mellan 7 och 15 år, och det är väl runt ett tjog ungar (och ungdomar) (dom brukar spela mot oss gamlingar också, och det brukar (irriterande nog) vara rätt jämt...

Däremot, vill jag inte att mina barn ser på de ibland oerhört grymma scenerna som utspelas på nyheterna, eller liknande, där riktiga människor är involverade. DET blir dom upprörda av.

Men som sagt, för närvarande kan jag inte säga att dom bryr sig det minsta om någon timmes intensivt Quakespelande t.ex. Snarare nästan att det är något "speciellt" att få spela lite en stund utan att någon gör sig illa i verkligheten.

För empatin och medkänslan hos mina barn är det då inget fel på.
 

Artiklar från Familjeliv