Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Videotips för litet barn sökes

Skrivet av Mala
Min son, snart 1½ år, har fortfarande inte upptäckt tv:n. Som tur är! Jag vill förbereda mig inför den dagen och undrar därför vad jag ska välja. Jag skulle vilja att han bara tittar på video/dvd så länge jag kan styra. Vad ska jag välja för program? Jag är oerfaren vad gäller barnprogram. Jag vill att det ska vara svenskt ursprungligen, roligt och pedagogiskt, inte för tillgjort. Någon som har tips?
Svar på tråden: Videotips för litet barn sökes

Kolla engelska barnprogram..

Skrivet av  christine
tex. byggare bob, blå loket m.fl. de brukar vara mycket uppskattade av småbarn.

Det jag minns från barnens småbarnsår då det gäller tv, är att det skulle vara enkla program med få saker/händelser och inte FÖR mycket prat. Blir rörigt för dem kanske?
Annars har du helt rätt i att behovet förmodligen inte finns än. Det finns ju en hel VÄRLD att upptäcka.
Ha det bra...
 

kanske

Skrivet av  PiA -67
Bananer i pyjamas, Teletubbies, byggare Bob. Dom är fortfarande favoriter till våran 3-åring.
 

och...

Skrivet av  nattugglan
Molly Mus, Anki & Pytte, Bamse och Pingu kanske...
 

Vi gjorde likadant!

Skrivet av  Elin E med tre knattar
Våra barn har också bara fått se video när de var små, just för att jag vill kunna kontrollera deras tittande. Detta är mina ungars favoriter:

Molly Mus (tecknad mus och hennes vänner, finns åtskilliga på video)
Pingu (finns åtskilliga på video, små kortfilmer om en lerpingvins bus)
Figaro & Cleo (en videofilm från Disney - kanske inte säljs längre - med underbara kortfilmer från 1940-talet)
Byggare Bob (traktorer, grävmaskiner och Byggare Bob är superpoppis här!, finns tre stycken på video, tror jag)
Urpo & Turpo (spelade jag in från Bolibompa för några år sedan; två finska nallebjörnars roliga äventyr, prisbelönt!)
Alfons (tecknad högläsning, tror att det finns tre eller fyra olika videofilmer med 5-6 små kortfilmer i varje)

Gå en sväng på de stora varuhusen i Stockholm eller kolla på nätet om du inte bor här för det finns allt möjligt för de små. Många gillar ju Teletubbies, till exempel, men jag bojkottar dem pga det vedervärdigt dåliga uttalet - de pratar läspande och bäbisaktigt... Lycka till!
 

Hur har ni klarat det med minstingen?

Skrivet av  nattugglan
Jag såg i din info att våra barn är ungefär jämngamla, med den skillnaden att jag bara har två (en tredje är på gång). Mina barn är födda -94 och -00.

Med äldsta tjejen blev det uteslutande video och särskilt utvalda barnprogram när hon var liten. Med lilltjejen däremot har det blivit helt annorlunda. Hon har tittat på TV sedan hon föddes i princip, svårt att undvika med en 6 år äldre syster i huset tycker jag. Menar du att ni har lyckats med principen endast video även för yngsta barnet? I så fall hur?
 

Ärligt talat - nja... (långt)

Skrivet av  Elin E
Simon som är född i maj 2000 har fått se mycket mer än mina äldre barn som är födda -94 och -96. De två är så pass jämnåriga så det var inga problem att motivera varför de bara skulle se Pingu eller Alfons.

Med Simon är det annorlunda! De stora barnen vill ibland se "Nicke & Nilla" eller "Digimon" men de programmen som är på helgmornarna är inte Simon intresserad av. Då vill han leka - så det löser sig av sig själv.

Bolibompa på kvällarna är oftast ok, som just nu "Nalle har ett stort blått hus", en jättebra serie tycker jag. Tarzan på helgerna får Simon däremot inte se - det är alldeles för våldsamt.

Hjärnkontoret och REA som är superbra program för min 8-åring vill jag inte förvägra henne, så då brukar vi försöka leka med Duplo på golvet samtidigt som de stora barnen kollar på tv. På så sätt har jag koll på vad Lovisa och Hjalmar ser också, för jag vill helst sitta med när de ser på tv.

Överhuvudtaget får jag kompromissa mer nu. Vill ju att de stora barnen ska få se program som är spännande och lärorika i deras ålder, men samtidigt inte läskiga om Simon är i närheten. Vi brukar hålla oss ifrån TV3 som jag inte litar på, och dessutom gillar jag inte deras massiva reklam. I övrigt har Lovisa varit hänsynsfull och skruvat ner volymen när det är läskigt för småbarn och jag försöker hålla Simon i närheten (köket) för att ha koll på både honom och tv:n samtidigt.

Ett program har dock Simon fått se som jag aldrig skulle drömt om att visa för de äldre: Gladiatorerna. Hela familjen satt bänkad framför TV4 på fredagskvällarna och såg dessa kamper som jag betecknar som närmast sportprestationer till glad musik. Vi försökte hålla för ögonen på Simon men märkte att han faktiskt tyckte det var kul med Gladiatorerna: sprang glatt omkring och gjorde "konster" som såg ut som om han spände musklerna, kånkade på soffkuddarna, knuffade på storasyskonen, ramlade teatraliskt på golvet osv. Han verkade uppskatta programmet!

Jag tror tyvärr inte det blir lättare med åren. Jag är rätt sträng (läs: MYCKET sträng i andras ögon) med vad mina barn får se. De får inte se en del Disney-filmer som "Lejonkungen" och "Snövit" innan de fyllt sex år och nu när "Harry Potter - De vises sten" kom ut på video så fick bara Lovisa se den, inte Hjalmar. Då brukar vi försöka låna ut barnen till farmor och sedan behålla en unge (oftast den äldsta, blir det ju) hemma så hon får se filmen själv. JAG VILL INTE HÄRDA MINA BARN!!! (Ursäkta att jag skriker men jag är så trött på att så många i min omgivning tycker att det är sååååå roligt för småbarn att se läskiga och obegripliga filmer.)
 

Så duktig har inte jag varit

Skrivet av  nattugglan
I mina öron låter det som du lyckats _väldigt_ bra med att undvika att härda din minsting. Så duktig har inte jag varit, men samtidigt har jag inte direkt upplevt det som ett problem. Hon har helt enkelt inte varit särskilt intresserad av TV:n, och nu när hon börjar bli mer intresserad är faktiskt de barnvänliga alternativen (Alfons, Pingu mm) det enda hon egentligen vill se. Hon har ofta varit med i samma rum när storasyster tittar på sina filmer men hon har aldrig direkt varit intresserad av att titta. Om det är något hon tycker är läskigt säger hon till. "Det här är jätteläskigt, stäng av!" Och då kan det handla om allt ifrån Odjuret under Alfons säng till en hårig spindel i något naturprogram.

 

Filmerna om Tippen...

Skrivet av  Sigge
...är enkla, långsamma med mycket att känna igen sig i. (Handlar om en hundvalp, hans
familj och vänner). Många kortare episoder efter varandra.
 

*S*

Skrivet av  Tomas
Akta så att inte ungen börjar bryta på finska bara! *ler*
 

Molly Mus

Skrivet av  Molly-fan
Helt underbar liten tecknad film, finns även som böcker. Har varit i Bolibompa också. Älskas av min 3-åring, men kan säkert tilltala en 1-åring också. Härliga färgglada teckningar, och bara snäll handling.
 

teos favoriter

Skrivet av  Nettan och Teo 001007
är just nu Shrek, nalle phu, teletubbies och dr snuggles.. Han är 1 1/2 år..
När han tittar på Teletubbies härmar han vad de säger och så dansar han.. Han brukar ofta själv få välja vilken av filmerna han vill se.. Fast kan ju säga att lite tjatigt blir det ju att se och höra teletubbies säga och göra samma saker om och om igen...
Teo får mest se på dvd/video, men ibland också på 1.ans barnprogram om det verkar vara nåt bra program..
 

PINGU!!!!

Skrivet av  LenaP
Gullig och kul för hela familjen.
 

Artiklar från Familjeliv