Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Virituellt minne vad är det?

Skrivet av Lotta o Amanda
Är det någon som vet. Jag skulle spela Robinson och då kom ett meddelande upp inte när jag la in spelet utan när vi skulle börja spela. Det finns mycket plats kvar på hårddisken så det är inte det. Någon som vet?
Svar på tråden: Virituellt minne vad är det?

Vi fick samma varning..

Skrivet av  Liten T
vet inte heller, men det gick bra att köra ändå.
 

Tillfälligt minne..

Skrivet av  Lisa
Hej,
Det är länge sedan jag läste den kursen, men ungefär kan man säga att det är ett extra minne som datorn använder för att slippa hämta allt från hårdisken (eller CD) när man kör programmet. Det gör att det går fortare. Vanligt är att man har för många program igång samtidigt. Prova att stänga ner några. Olika program drar olika mycket, med tiden kan du lära dig vilka bovarna är. Om du hittar till aktivitetshanteraren kan du i den kolla minnet för olika program. Jag vet tyvärr inte var man hittar den i win95 eller win98.
 

Virtuellt minne

Skrivet av  jonas björk
Virtuellt minne används av operativsystemet (Windows) när ditt RAM-minne (minne som sitter i datorn) tagit slut. Datorn använder då hårddisken för att skyffla ur information i RAM-minnet som inte används för tillfället. Den får då mer RAM-minne att använda för att köra programmet.

Det låter som om du har ställt in det virtuella minnet fel, kolla i "Kontrollpanelen/System/Prestanda/Virtuellt minne" hur du har inställningarna. Låt windows själv hantera minnet eller välj en fast inställning på 128MB (räcker oftast till för normalt arbete).

Har du lite RAM-minne i datorn (\<\;32MB) kan det vara dags att uppgradera det.

mvh\ jonas björk, västerås.
 

Artiklar från Familjeliv