Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Flyttar frågan hit från OäF - barn o nätet...

Skrivet av Cei CA USA
då den dels hör hemma mer här dels ansågs för tung där eller för svår...
vad tycker ni??? --
Här kommer ett gäng öppna frågor till er som har äldre barn eller tonåringar.
Hur mycket ska man som förälder lägga sig i var de surfar?
Räcker det med att fråga?
Ska man kolla? med dem eller utan dem?
Instant messenger? för eller emot?
HUr går snacket hemma hos er? Hur mycket messas det? Hur mkt mailas det?
Hur mycket insyn bör man ha? Varför?
Har barnen egen dator? Hur sköts i så fall snacket, integriteten, kollen då?
Bara lite fundringar och tankar...
jag vet att ordet bakom allt är Tillit och förtroende men hur får man det att funka i praktiken? Hur gör ni? Hur tänker ni och varför?
Svar på tråden: Flyttar frågan hit från OäF - barn o nätet...

Mååånga frågor blir det

Skrivet av  signe
Inte har jag tonåringar heller men vi har 4 datorer med uppkoppling (jag har två)

Hur mycket ska man som förälder lägga sig i var de surfar?
# När äldsta började surfa (11½) gjorde jag klart för henne att jag kan, om jag vill, ta reda på var hon har varit. Jag har i och för sig aldrig gjort det men frågan vad hon tror. Vi pratar en del om det och jag vet vilka sidor hon går till men jag vet inte vad de pratar om där. Jag har fått hennes inlogg till Lunar men går aldrig in utan att säga till före, vi brukar göra det tillsammans.

Räcker det med att fråga?
# Ja, om man litar på barnen så mycket så tycker jag att det gör det. Men skulle jag få minsta misstanke om något eller känna att jag inte kunde lita på dem skulle jag kolla upp det. (värre blir det när de lär sig hur man tar bort de där filerna)

Ska man kolla? med dem eller utan dem?
# Man måste ju samtidigt visa dem att man litar på dem annars gör de det bara bakom ryggen. Tycker man kan låta dem surfa själva men visa intresse för vad de gör, be dem om länkar och kankse även titta tillsammans ibland.

Instant messenger? för eller emot?
# Här har vi ICQ och barnen har mest varandra på dem *S* Nä tycker inte att det är farligare än någon annan chat. Är däremot noga med att inte lämna ut riktiga namn och adresser vid registrering. Dessutom ligger de inte ute så den stora massan ser dem utan det är bara dem de ger numret till som hittar dem.
Jag är också noga med att påtala vikten om att inte avslöja sig. Varken namn, adress, telefon, mobil, skola, stad osv.

HUr går snacket hemma hos er? Hur mycket messas det?
# Inte så mycket

Hur mkt mailas det?
# Inte så mycket. Kanske har du en dotter/son som vill maila?

Hur mycket insyn bör man ha? Varför?
# ojdå, tror det har framkommit på de andra svaren.

Har barnen egen dator? Hur sköts i så fall snacket, integriteten, kollen då?
# Ja, det har de. Jag går in till dem. De går in till mig. Disskuterar vid middagsbordet. mm

Bara lite fundringar och tankar...
jag vet att ordet bakom allt är Tillit och förtroende men hur får man det att funka i praktiken? Hur gör ni? Hur tänker ni och varför?
# Jag tror att var och en känner sina barn bäst och känner också hur mycket förtroende man kan ha till dem. Det där är ändå upp till varje barn, alla är olika. Visst kan de dra mig vid näsan, eftersom jag aldrig kollar var de varit, men jag tror ärligt talat inte att de skulle göra det.
Jag är mycket öppen med vad som kan hända, jag skickar länkar till äldsta på tidningsartiklar om vad som hänt över Internet. De har respekt för det.
Det jag är mest orolig över är alla de föräldrar som skaffar uppkoppling till sina barn men vet själva inte ett dyft om vad det är. De där barnen som häver ur sig sin ilska över klasskamrater på sina presentationer på Lunar. Min dotter har råkat ut för sådan insident, en före detta pojkvän tålde inte att hon gjorde slut utan skrev ut hennes för- och efternamn på Lunar och att han hatade henne. :-(
Inte alls lika roligt. Hon blev ledsen och jag blev arg. Inte blev jag gladare av att upptäcka att han hade en mamma som knappt visste vad Internet var för någonting. Helt klart kunde hon säga till honom men hon skulle alddrig kunna gå ut och titta om han plockat bort det.
 

Artiklar från Familjeliv