Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad är lämpligt för en 3-åring att se?

Skrivet av Filia
Jag tycker det är jättesvårt att dra en gräns för vad vår dotter ska få se och inte se.

Läste längre ner om barn bör se nyheterna tex? Jag tycker att det är jättesvårt. Jag lägger mig (pga att jag är extremt kvälltrött f.n med en nyfödd i hemmet) samtidigt som 3-åringen nästan. Det gör att jag måste få se på nyheterna när hon är vaken, och jag kan ju inte skicka ut henne ur rummet, eller säga att hon inte får komma in.

Dottern får se på sånt hon är intresserad av. Tex på TV6 är det Nickelodeon på dagtid och Nature på kvällen. Dottern gillar en del Nick-program tex pedagogiska Kubisarna och kanske mindre pedagogiska Rugrats.

JAg tror inte att barn skadas av att titta på tecknat och sånt. Däremot dokussåpor tycker jag inte att hon skall se på där språket är minst sagt grovt. Och samma gäller barnprogram där de faktiskt svär.
Och naturligtvis inte våldsfilmer.

Men när det gäller barnprogram har hon vissa favoriter som vi unnar henne. Sen har vi gjort missbedömningar och tex köpt filmer som vi trodde hon skulle älska som det visade sig att hon var alldelees för liten för att förstå.

Jag har iallafall inte märkt att vår dotter skulle bli negativit påverkad av det hon fått se hitills.
Svar på tråden: Vad är lämpligt för en 3-åring att se?

ett tips för orolig förälder

Skrivet av  angeln
Jag håller på att skriva mitt examensarbete. Jag läser till förskollärare och arbetar som barnskötare. Har en treårig flicka hemma som tittar på bolibompas första halvtimme, men nu börjar hon tycka det är roligt med hjärnkontoret och lilla sportspegeln. Häromkvällen visade lilla sportspegeln ett reportage om brottning och flickor som hoppade längdhopp. När hon skulle gå och lägga sig så hoppade hon längdhopp i vår säng och skulle brottas med mig. Barn får nya upplevelse och bra impulser av tv. Ett tips för den oroliga föräldern är att läsa en bok som heter "tv är bra för barn! av Margareta Rönnberg. Jag fick många tankeställare om tv efter att läst den. Jag märker att min flicka är inne i en period där hon ska vara stor och vill bli behandlad som en stor flicka. Vi låter henne aldrig titta på nyheterna eftersom det bara visas från krig och hemska inslag.
 

Våran 3 åring

Skrivet av  2 barns mor
Han älskar att se på Äntligen hemma när Martin Timell snickrar vi har fått spela in det till honom så han kan se det. Inget barnprogram direkt men det är inget våldsprogram heller
 

Artiklar från Familjeliv