Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barn "skärmtid" och skolan

Skrivet av Kickan
Hur tror ni att barn påverkas av TV?
Min son är 5 år han vill gärna se på Fox Kids, Cartoon Nerwork, Extreme Sport och SVT:s barnprogram. HAn vill spela 11-åringens playstationspel, han vill spela på pc:n.
Jag är orolig för att han, när han börjar skolan, ska tycka att skolan är uttråkig eftersom allt sittande vid olika skärmar har gjort att han ställer högre krav på tillvaron. Jag menar att det mesta ska vara häftigt, snabbt och flaschigt.

Jag försöker neka honom TV:tittande eftersom jag märker att han får allt svårare att leka egna lekar.
Men jag får ligga på som en vakt hela tiden.
När hans styvbröder är här då står TV:n på jämt. 16-årige styvsonen som bor här tittar ofta på cartoon-kanalerna på eftermiddagen.
Jag känner mig nästn maktlös.
Vad gör ni? Har ni liknande problem? Är ni oroliga för hur skärmsittande påverkar? exempelvis intresset för skolarbetet längre fram.
Svar på tråden: Barn "skärmtid" och skolan

Jag är också orolig

Skrivet av  Flugan
Har två barn, 8 och 4 år gamla. Får de välja själva, skulle de nog spela dator, se på TV, spela dataspel hela dagarna. Och ju mer de ser/spelar, desto svårare får de att hitta på egna saker att göra. Så fort man stänger av är det direkt..."mamma jag har inget att göra".

Jag tycker det här är jobbigt. Det känns inte som om barn leker på samma sätt längre. Samma sak när ngn kompis kommer..."får vi spela dator...nähä..se på film då???". Jag försöker hitta på saker att göra osv men det är ju inte alltid man har tid.

Funderar mycket på hur våra barns kroppar och psyken påverkas av detta. Att alltid matas med spel, filmer mm istället för att hitta på saker själva och använda fantasin. Och hur mycket benskörhet och övervikt kommer de att få?

Tyvärr har jag inga råd att ge. Det är bara att kämpa på tror jag, och försöka sätta gränser. Du är inte ensam!
 

?

Skrivet av  angeln
Jag har treårig dotter som börjat intressera sig för lilla sportspegeln på bolibompa. Vi har bara de svenska kanalerna, tv4 och de danska kanalerna. Hon ser mest på bolibompa och lite på tv4 barnprogram.
Jag jobbar med barn och vet att barn ser mycket på tv. En kväll efetr hon sett lilla sportspegeln ville hon brottas precis som i reportaget och så hoppade hon längdhopp i vår säng. Jag tror att man kan spinna vidare på aktiviteter utifrån vad de är intresserade av på tv och vad de ser där vid olika tillfällen.
 

Förbjuden

Skrivet av  Andy
verksamhet vissa dagar.
Vi har infört dataförbud varannan dag och det har gått bra. Barnen vet att det inte är någon ide´att tjata och det har funkat bra. Bara Bolibompa på kvällen och inget annat.
Andy
 

Min son är sju och har fått titta obegränsat

Skrivet av  Mamma
vissa dag tittar han mycket på TV, när han är sjuk eller väldigt trött. Helst leker han med en kompis om det finns någon, eller om jag ägnar mig åt honom med byggen av olika slag.
Han har fått en ratt av pappa som han kan köra Rally med på PC. Nu vill han sitta där hela tiden. Hoppas att han tröttnar snart.
Annars har det varit Mulle Meck, Pettson vid PC:n
 

Både - och.

Skrivet av  AJ och Lilla aj
Skärmbildning kan det vara, men också avskärmande.

När teve var nytt pratade man om dess*skadlighet*, men det FINNS ju mycket att lära sig, ta bara naturprogrammen som ett exempel...

Innan dess var serietidningar farliga.

Femböckerna ska vi bara inte tala om, de skulle ju förbjudas om vissa lärare fårr som de velat.

Serierna i dagstidningar var inte bra, dessutom slarvigt kopierade.

Kioskböckerna (senare pocketböcker) var inte bra.

Rock and roll-musiken, bara den!!!

Jazzen gjorde alla till narkomaner.

Dixien gjorde alla till alkoholister.

Jitterbuggen... hjälp!!!


Swing it, magistern, sa man då...


Dansbaneeländets dagar, det var dans med närkontakt och tissel och tassel i buskar och snår, och snus och slagsmål med snusdosor (som var hårdare på den tiden).

Kvantingar och Tjinonor på Sedur lär ha festat om lattjolajbans för hundra år sedan, Tjolattjokvantingarna syntes överallt...

Grammofonen förstörde hörseln, och vevfjädern är ju farlig för ögonen. Tongehöret förstördes givetvis.

Telefontrådarna avgav farliga strålar, trodde man (!!!).

Magneter kunde dock vara nyttiga, och radioaktivt vatten var rena hälsan, ansåg man dazumals...

Tågen som gick fortare än 30 km/t gjorde att människan skulle bli tokig, ja t.o.m. anblicken av tågen gjorde människan galen (1840). I högre farter skulle kroppen falla sönder i smådelar och flyta ut.

Undrar om det var pilbågarna som sköt hål pöå molnen, det regnade och blev istider...???


 

Artiklar från Familjeliv