Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barn och tv/datorer

Skrivet av Louise
Jag anser att barnen ska gå ut och leka istället för att titta på tv och sitta framför datorn. Läs en bok med era barn eller se på tv tillsammans. Barnen blir ju socialt okompetenta av att inte umgås med andra människor. Bara sitta framför en burk hela dagarna kan ju göra vem som helst knäpp i huvudet. Visst är det ett enkelt sätt att underhålla barnen eller få lite tid för sig själv, men hur ska de veta vad som är rätt och fel när de bara umgås med "burkar" hela tiden??!!
Svar på tråden: Barn och tv/datorer

Jag håller med till viss del...

Skrivet av  Mammaria
... men begränsat TV-tittande och tid framför datorn tror jag inte gör barn asociala. Det finns ju en del lärorika program både på TV och för datorer. Det är om det bli slentriantittande/spelande och i stor omfattning som det kan vara skadligt. Jag begränsar min sons TV och datortid mycket. Han är den av sina kamrater som har minst TV/datortid. Men ibland tycker jag att man kan unna honom något bra program.
 

Barn och tv/datorer

Skrivet av  Esa
Visst är det jätte-enkelt att säga till två tonåringar att gå ut att leka istället. Vad ska dom göra, sandlådan har dom liksom växt ur och ute på stan vill jag inte ha dom rännande. Jag tycker att datan är en utmärkt leksak i lagom dos, men fåntrattarna som kommit på alla dessa idiotíska spel som ungarna inte kan skilja sig ifrån, skulle jag vilja vrida nacken av. Det blir ett sorts behov hos vissa barn, kan kanske jämställas med annat skit som är beroendeframkallande.
f.ö så tycker jag att våren och det fina vädret löser detta problem av sig självt, då inte mina barn sitter klistrade längre framför data och Tv hela tiden. Och hur är det med oss vuxna, föregår vi med gott exempel inför våra barn.
 

Håller inte riktigt med...

Skrivet av  Kajsa
Mina barn får sitta framför datorn precis så mycket de vill!
För att ta snart 10årige killen som ett exempel, han får spela sina TV-spel, sitta framför datorn osv sågottsom när han vill och oftast så länge han vill.
Ibland spelar han inte TV-spel på månader, ibland flera timmar om dagen.
Ibland ser han knappt åt datorn, periodvis är datorn det enda som gäller.
Ibland går det veckor då han inte är särskillt intresserad av att umgås med sina kompisar, och ibland är han ute hela dagarna.

Vad gäller social kompetens kontra TV/ dator, tror inte jag man kan skylla på det om barnen är osociala.
Jag tror helt enkelt att vissa barn helt enkelt är mindre sociala än andra av naturen, om de då finner nöje i att hänga över burken. -Låt dem!

Ska väl erkänna att de periodvis blir det lite för mycket sitta inne så då kör jag ut honnom. Minst två timmar utelek, sen kan han gärna få sitta vid datorn igen.
 

Håller med...

Skrivet av  Helen
Om min dotter vill sitta vid datan och lära sig saker,
så skall jag självklart uppmuntra henne.
den värld de skall växa upp i är till stor del styrd av datorer och teknik, då vill jag att hon skall få känna sig säker i denna värld.

När det gäller det sociala så är det säkert så att vissa har lättare att umgås med andra, än vad andra har.
Men jag tycker att någonstans är lite upp till föräldrarna att "göra barnen sociala".
(svårt att förklara)
Så jag håller nog mera med mammaMia och Kajsa.
 

Jag håller också med.

Skrivet av  Marii
Som förälder kan man se till att det finns ett trevligt och lockande familjeliv att välja på. Då tar varken datorn eller tv´n för mycket tid. Jag menar att de barn jag har sett som formligen bor framför tv/dator sällan har haft något annat mer lockande omkring sig. Då kan det nog bli "farligt" tror jag. Och den sociala kompetensen kan då få stryka på foten...
 

forts...

Skrivet av  Marii
Råkade skicka iväg för fort. Jag har också gjort som Kajsa. Jag har inte hindrat mina barn när det gäller tv/dator och det är mycket sällan som det har blivit för mycket av någotdera. Det finns mycket positivt med både tv/dator också. Program som får ungarna att vilja diskutera olika saker. Datoranvändning kommer att, vare sig vi vill eller inte, vara viktigt att vara hemmastadd vid i snart alla yrken. De barn som "bor" framför datorerna/tv´n för jämnan bör nog kanske uppmärksammas som ett problem men man vet ju aldrig, det finns "datanördar" som bott framför sina datorer under uppväxten och nu är yrkesverksamma och framgångsrika inom detta område...
 

Om du hellre vill skicka ut dina barn och leka...

Skrivet av  Helena V
...så gör gärna det. Men datorn är vår familjs stora gemensamma intresse. Vi spelar ofta dator tillsammans, men gör naturligtvis mycket annat också. Vi vill att vårt intresse ska respekteras lika mycket som friluftsintresserade familjers intresse, och slippa höra av förståsigpåare att det är så mycket bättre att göra det ena eller andra istället.
 

Blanda

Skrivet av  Ciafia
Men det går väl att blanda datoraktiviteter med utomhusaktiviteter också. Lär barnen skriva ned vad som hänt på en utflykt på datorn...tja, varför inte låta dem skriva dagbok om de är så stora att de kan skriva förstås. I annat fall finns det säkert spel som har med naturen att göra. Nästa steg är kanske att ta med sig ryggsäcken, sittunderlaget och en lap-top ut i det fria. Men sitta inne hela dagen vid datorskärmen är nog ingen bra idé, hälsomässigt sett.
 

Vad Louse menade

Skrivet av  Sara
var jast bristen på socal stimulans och den verkar ju ni ha hittat- grattis!
 

Inne eller ute....

Skrivet av  Snurran
För min del så tycker jag att man måste nog se till att barnen lär sig lite datagrunder redan ganska tidigt.Stor del av samhället är uppbyggt kring datorer. Och jag vill inte att mina barn ska känna sig "efter" när det gäller data. Hur tror du att samhället ser ut när våra barn ska ut och skaffa sig jobb om ett X- antal år? Det kommer inte att finnas ett
"Data -fritt" jobb !!
Jag låter barnen sitta där en stund om dagen om de så vill. Nu senaste halvåret har de inte alls suttit där, men rätt vad det är så får han lust att sitta lite vid datorn.
Men han tycker att det är MINST lika kul att leka med kompisar och syskon.
Min son är väldigt social och älskar att spela teater och klä ut sig. Förra året gick han med i en teater grupp för mindre barn.
Nä, jag tycker inte att mina barn är socialt missanpassade. Jag tror de blir vad man gör dem till i såna fall!!
 

Jag har...

Skrivet av  Margurit
inte något emot datorer och min dotter får sitta framför datorn när hon vill, men jag tror inte att datagrunder i tidig ålder har någon betydelse för framtida möjligheter, Jag känner en kille som var 15 år när han började använda datorer, han hade ett stort intresse och på ett par månader var han fullfjädrad, det hade nog inte gjort någon skillnad om han börjat tidigare, det är ju inte SÅ svårt, har också flera kompisar som är programmerare, web-designers etc, och har väldigt bra jobb, de har samtliga börjat med datorer i vuxen ålder. Så om man väljer bort datorer till sina barn så tycker jag inte att man ska känna att man sumpar deras framtida chanser, däremot kan det ju vara roligt att hålla på med datorer, och jag ser inget fel i det.
 

Vad jag menade var....

Skrivet av  Snurran
...att OM barnen visar intresse vid tidig ålder Varför undanhålla dem det??!!
Allting, VAD det än ÄR ska väl det vara måttliga doser utav?!
Sitta still och pärla hela dagarna är väl inte heller bra , om man nu ska vara krass!
Motorik och konsentration väl fördelat blir en delikatess!
 

Tid för att leka, klättra iträd istället för dator+video

Skrivet av  filippa
Min flicka är 8 år, hon har förstått att tiden som hon (+ eventuella kompisar) sitter vid datorn eller tittar på video "inkräktar" på hennes lektid. Så hon väljer alltid att leka istället. När hon är helt ensam eller inte har något att göra, så sätter hon sig vid datorn en stund. Ganska lagom tycker jag.
 

Håller med dig Louise!!

Skrivet av  Robyn
Jag tycker inte heller att det är bra med FÖR mycket tv och data. Visst datan kan vara bra till mycket, som vi alla vet, men det bör ju ändå användas måttligt av barn. Många kända psykologer har spekulerat om just det här och säger att barnens lek är så otroligt viktig för utvecklingen och för mycket data kan hämma den.
Jag är själv uppväxt med data och ser den som en nödvändighet. Men det är ju lite skillnad med att använda den i sitt arbete och använda den att spela spel på. Jag tycker det är bra att man vill lära sina barn att använda datorn. Men risken är stor att spelsuget tar överhanden. Och visst finns det bra, lärorika program både på data och tv som lär barnen att skriva, läsa och tar upp viktiga ämnen och stimulerar dem till lek, men sen kan jag också tycka att är det inte vårt jobb som föräldrar?
Så jag är för data/tv i måttliga mängder.
Stå på dig Louise, det är dina barn och du skall uppfostra dem på det sett som känns rätt för dig!!!
 

Datorer

Skrivet av  Wimse

Jag anser att en dator skall ses som ett verktyg.. Jag tror att framtidens barn kommer att se det som ett verktyg också..

Man skall nog inte försöka "ransonera" datortiden. Jag tror att om ett barn får använda datorn så mycket som barnet vill så kommer dom att lära sig att just använda den som ett verktyg.

Mycket kunskap finns att hämta på internet. Jag hoppas och tror att framtiden barn kommer att lära sig leta. Om det så är bara spel eller annat "onödigt" så är det i alla fall en början till att lära sig skaffa kunskap.

 

Fantasi

Skrivet av  Aja
Kunskap är naturligtvis viktigt, och det sociala likaså - men nog väljer de flesta barn kompisar framför datorn om sådana finns i närheten? Det jag vill åstadkomma när jag begränsar min femårings tid framför datorn är något helt annat - jag vill att han skall hitta andra sätt att handskas med känslan av att ha tråkigt! Det är så lätt att sätta sig vid datorn när det är trist - istället för att använda sin fantasi, hitta på något annat att göra! Datorn någon timme i taget - med spel som jag kollat först - men inte varje dag, och inte så fort han inte har något annat för sig!
 

Bra med verktyg!!!

Skrivet av  Teknikfåne!!!
Många (kvinnor?) tror att tekniken är ett självändamål för andra (män).
Givetvis är det sunt att se dem som verktyg.
Vem säger: Håll inte i hammaren hela dagarna, gör något nyttigt i stället.
Min dotter är så tekniskt intresserad. Hon samlar kastruller och rör om på spisen varje dag (ironi).
Min man är tekniskt intresserad. Han vill alltid ha kondom när det vill till.
Min son är teknikfantast. Han ska alltid dra fram en näsduk och snyta sig i.
 

Artiklar från Familjeliv