Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bra o dåligt

Skrivet av Ciafia
Det är vi föräldrar som ska tänka efter: hur mycket sitter mitt barn vid datorn? Vad är det för slags spel eller dylikt? Hur mycket sitter barnen vid TV:n? Och vad ser de på? Det är ju så att datorn har kommit för att stanna och barn som har tillgång till dator hemma (det har ju långtifrån alla) kan ha en fördel i att lära sig hantera den. Problemet är väl att det oftast är skräpspel som man sätter barnen med och inte tänker på att det ska vara något som lär ut men ändå är roligt. Hemma hos oss har vi två datorer men min 6-åring får aldrig sitta mer än en timme per dag. Ofta blir det efter barnprogrammen ex 19-20. Men absolut inte varje dag. Jag försöker vara med så mycket jag kan och hinner för att visa henne de olika funktionerna. Vi går in på Internet ibland och kollar bra barnsidor. Då är även minstingen med som är 3 1/2 år och han vill mest vara med och klicka. Vad gäller TV så har det varit ettans barnprogram som gällt kl 18. Övriga barnvänliga vuxenprogram kan vara Mitt i Naturen, Naturen, Äventyr. Det har hänt att 6-åringen fått se på Rederiet nån gång men jag är tveksam till alla dessa såpoperor med otrevliga händelser. Definitivt så sitter ingen av mina barn själva framför ett program/en film som kan tänkas innehålla våld eller annat som kan uppröra. Jag är med själv alltid när det är vuxenprogram. Annars ska TV:n vara avstängd, tycker jag. Sommartid = TV bara om det är oväder eller om de ligger och är sjuka i feber eller så.
Svar på tråden: Bra o dåligt
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv