Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

valt bort TV:n

Skrivet av ny här, undrande
Hej vi har valt att inte låta våra barn se på TV alls, de är 4 resp 2,5 år. Tror att tiden behövs till att leka och fantisera hemma, få ha det tråkigt, vara ute, röra sig. Försöker undvika en så passiv underhållning, däremot kan jag ge dem impulser eller vara en som gör något, som de sedan tar efter, läser en del böcker med dem, men då är de själva med och styr tempot. De går oftast upp en till två timmar före oss föräldrar på morgonen och då leker de själva(ser alltså inte på film).
Finns det någon mer som tänker liknande
Svar på tråden: valt bort TV:n

Ingen tv alls?

Skrivet av  Liam
Oerhört dum idé. Välj istället pedagogiska program och ha tv-tid ifall ni nu måste ha sådana regler. Men ingen tv alls... nejnejnej. Det förbjudna blir alltid spännande och jag tycker att det är direkt förnedrande att förbjuda en 4 åring att titta på tv. Fantasi och kreativitet behöver stimulans av så många olika saker som möjligt. Att välja bort tv/film med en hel värld av extra saker att ta till sig är snudd på olagligt i min värld. Jag har en liten kille på 4 år som både får spela lite på datorn, titta på tv/film, men som mest av allt sitter på sitt rum och pillar med sina grejor/lekar.
 

Varför är det en dum idé?

Skrivet av  A med L och A
Bara för att du tycker att det är bra att ditt barn tittar på TV/datorn så behöver det ju inte betyda att det är det bästa för alla! Olika familjer gör olika val och att säga att det är förnedrande för en 4 åring att inte få se på TV det tycker jag är väl hårda ord. Om man nu själv vill stimulera barnets upptäcksiver och lekar utan det (passiviserade) TV-tittandet så tycker jag att det snarare bör uppmuntras. Det är nog snarare regel än undantag att man parkerar barnet framför TVn.
 

Förnedrande..?

Skrivet av  Lena
Oj förklara igen hur det blir förnedrande för en 4-åring om familjen inte har någon tv? Jag förstår inte ditt inlägg alls...
 

Ja, så kan man väl göra

Skrivet av  Maria
om barnen inte har behov av TV, så varför inte. Det blir dock svårare sen när de har kompisar som tittar. Själv har jag låtit min son titta obegränsat sen han var liten. Han har varit så rörlig så det har varit ett sätt för honom och koppla av. Likaså när han var sjuk väldigt mycket som liten, under hela dagistiden var det rätt mysigt att titta på videofilmer. Själv tittar jag nästan aldrig på TV. Vi har bara kanal 1,2 och 4. Jag har lånat filmer på biblioteket.
Vi har alltid läst böcker och han gillar att bygga med Lego i perioder och vara ute. Ibland spelar han spel på datorn.
Så jag tycker man får göra som man tycker är bäst.
Skulle det blivit för mycket datoranvändande skulle jag begränsat tiden. Jag menar om det blir som ett beroende.

 

Risken för utanförskap stor

Skrivet av  Ninni


Även om TV kan anses som skadligt så är det nog det i stor mängd och om man inte har kontroll på vad barnen ser.

Men varför inte låta en 4-åring se Bolibompa och Astrid Lindgrens älskade Pippi och Emil tex.
Vad kan dina barn ta för skada av det?

Går barnen på dagis eller har kompisar. Då måste ju åtminstonde 4-åringen undra varför han/hon inte kan få se Bollis. Och vad gör du när ni kommer hem till folk vars barn får se en stund på TV.
En dag kommer ju era barn begripa att alla andra får -varför inte vi?

Och saken är ju den att TV skapar ju komersiella vågor, du kan ju köpa allt som finns på TV numera i leksaksform. Våra barn har normalmycket leksaker, en hel del är sånt som är rent komersiellt tex Pippi-saker, Björne-nalle etc. Då har du ju ändå lyckats blanda in TV i deras liv.

Risken du utsätter dina barn för är ju att när de väl får se TV så gör de det obegränsat. Vi har TV:n på på dagarna när vi vill se nåt, hemma som jag är kan jag ibland titta på 3:an e.m-komedier. Men min dotter väljer att gå därifrån då. Hon tycker inte att det är roligt. Jo, hon gillar Simpsons, men jag kan säga att det påverkar henne inte till att bli våldsammare eller mer rädd av sig än barn som inte tittar på Simsons.

När era barn blir lite äldre och börjar skola och fritids och går till kompisar - tror du att de kommer att nöja sig med Bollis då?

Vi försöker att hålla tv-tittandet på lagom nivå, och vi märker ju vad hon reagerar negativt på, och då får hon inte se det. Tex köpte en disneyfilm som jag trodde hon skulle gilla, men hon blev rädd, och nu har vi sparat den tills hon blir 5-6 år.

Testa lite försiktigt åtminstonde när barnen börjar ifrågasätta. Det är mitt tips.


 

Bra tanke.

Skrivet av  mammalena
Vi har ofta TVn på själva, och även till frukost. Men vi kan lika gärna ha den avstängd.

Jag tror inte att dina barn far illa av att inte få titta på TV. Dom är för små för att avgöra det.

Tror inte heller att dom blir utanför av dagisbarnen heller. En 4-årings sitter inte och diskuterar ett TV-program. Det har jag aldrig varit med om. På dagis gör dom annat.

Nä, så kör på du. Dina barn ska leva i ditt hem med dina värderingar. Gör som du tycker är rätt, så trivs även barnen.

Det är ju nu du bygger upp det som kommer frukt av senare... Jag är där nu själv...

Nä, nu ska jag åka med en av döttrarna och köpa avslutningskläder. Något vitt helst och vita strumbyxor.
 

4-åringar pratar om TV-figurer

Skrivet av  Cat
dom diskuterar inte TV-program, men dom leker att dom är Björne, Pippi, Tobbe o Carro och allt vad som finns. Min dotter är tre år och hon älskar programmet Fixat. För den sakens skull bankar vi inte upp enkoja eller flotte till henne.
Eller barndokumentären som i en rad avsnitt visade om hur en flicka på Sri Lanka lever. Det tyckte hon också om, och hon tyckte att det var spännande att se att andra barn lever annorlunda.

Väldigt lärorikt, hon pratar mycket om det programmet, hon tycker inte synd om flickan, utan hon tyckte att de verkade ha roligt trots att hon inte hade några leksaker. Nu springer vår dotter omkring på ett ben, för så lekte barnen i dokumentären, och hon har lärt barnen på BO att leka en-bens-kull och hon har förklarat att det kommer från Kamala på TV.

Alltså, när jag växte upp fanns 1:an o 2:an och jag såg de barnprogram som var där. Har för mig att jag såg 2:ans halv-sex-program, och där blev en delning, för en del barn såg kanal 1:s barnprogram.
Men det lilla jag fick se skadade mig inte. Problemet nu är ju att det finns på tok för mycket utbud, och det mesta är skräp. Det gäller som förälder att kunna begränsa lite. Myror i brallan, barndokumentärer, fem myror... det är ju bara lärorikt - och roligt på samma gång.

 

Om att leka TV...

Skrivet av  Margurit
måste bara få säga att på vårt dagis, så får en del barn se mer på TV och andra inte så mycket eller inte alls. Men att de leker Tv program har aldrig varit något problem, jag upplever att det är mer ramen för leken som sätts av TV-programmet. De lekte tex mycket
Aristocats ett tag, då var de ett antal katter med namnen ur Aristocats historien. Men handlingen i leken växte fram medan de lekte och både dom som hade sett filmen och inte var med och lekte, barnen verkade inte tycka att det var något som helst problem. Så jag tror absolut att de kan vara med och leka både björne och Pippi även om de inte har sett det.
 

Funderar på det.

Skrivet av  Margurit
Jag har faktiskt funderat på det, vi har TV men barnen tittar ganska begränsat. Jg har faktiskt funderat på det för våran egen skull. Vissa kvällar har jag verkligen känt att varför sitter vi här och tittar och zappar, frågar min man, -tycker du att det här är bra? Nää...(fortsätter titta) -Inte jag heller...(fortsätter också titta) Vet inte riktigt varför man gör så, spenderar en kväll med att titta på något som inte riktigt engagerar någon av oss. Tänkte på det förra sommaren då vi var på landet och inte hade Tv att vi faktiskt pratade mer med varandra, lite tragiskt men sant i vårt fall.
Jag har några kompisar som har valt bort TV, både för sin egen och barnens skull, både dem och barnen ser på DVD film då och då i datorn, men det blir ju aldrig slentrianmässigt på samma sätt. Ingen av de barnen har blivit utanför vare sig i skolan eller dagis.
Våra barn ser på Bolibompa ibland om de själva kommer på det, skulle aldrig avbryta lek för att påminna.
 

inte TV...

Skrivet av  ny här...
Roligt att ni svarar, skönt att någon tänker liknande, själv har jag aldrig gillat att bli underhållen, så jag känner inte att jag försakar något eller håller undan något för barnen. Tycker man som förälder att något känns sunt resp osunt så vill man ju ge sina barn det som jag anser sund, som förälder. Annars lär jag ju inte som jag lever, våra barn vet vad en dator resp en Tv är, bara man går förbi en Tv handel, så rullas det upp program. Och den dagen de börjar fråga så får jag förklara hur jag tänker och så får vi jämka ihop oss då. Jag tycker det är så skönt själv att kunna leva i en TV fri zon.
 

Självisk?

Skrivet av  Cat
...jag har aldrig gillat att bli underhållen, så därför får inte mina barn bli det heller...

Kul morsa!

Även om du inte gillade det så betyder det väl inte att dina barn inte kan få det. Har du överhuvudtaget satt dig och tittat på Bolibompas utbud tex. Vissa kvällar ser vår dotter inte det eftersom vi vet vad hon gillar och inte gillar.
Hur gör du med leksaker, får din dotter ingen traktor bara för att du inte tyckte om att leka med traktorer när du var liten.

Visst ger man sina barn det man själv tycker är sunt, men du verkar lite väl kompromisslös och trångsynt.

Sorry att jag skriver så här, du är ju ny, men jag tycker du borde tänka om. Fast å andra sidan känner du ju dina barn bäst, och dom är säkert lyckliga barn utan TV:n men bered dig på konflikte senare i livet.

 

Vem är det som sätter gränserna?

Skrivet av  A med L och A
"Även om du inte gillade det så betyder det väl inte att dina barn inte kan få det".

Jo, det är väl det som är andemeningen i att sätta gränser. Om man som mamma har valt bort tv-tittandet så har man ju gjort ett genomtänkt val. Det ligger säkert mycket bakom ett sådant beslut. Barnen kan inte få allt de vill ha bara för att de vill! Som vuxen får man ibland sätta ner foten.
 

när jag läser inläggen

Skrivet av  Solen
ovan får jag intrycket att barnen skulle ta skada, om dom inte fick titta på tv? Det enda argumentet jag köper i det sammanhanget är om kompisarna pratar om det på dagis. Då kan ett barn lätt känna sig utanför.
Annars tycker jag det är väldigt sunt att barn lekar aktivt. Under de fem år jag studerade hade jag ingen tv och jag saknade den sällan. För min skull skulle det inte absolut behövas en tv nu heller, men sambon har där en helt annan åsikt. :-)
 

Alla är vi olika...

Skrivet av  Andie
...och gillar olika saker. Vissa skulle klara sig utan TV i 5 år väldigt lätt, eftersom de inte har något intresse av att bli underhållna eller lära sig utav att se på fiktionella karaktärer. Men många (myself included) skulle känna att man gick miste om något (även om jag självklart hade _klarat_ mej utan TV). För det gör man ju faktiskt om man inte har en TV, man går miste om bra saker (TV-serier, program, dokumentärer mm.) det går inte att förneka. Visst finns det mycket skit på TV, men det finns för många bra saker på TV för att helt utesluta den.

Även barn mår bra av att kolla på TV en stund varje dag; barnprogram är stimulerande, det lär dem att se hur andra tänker i olika situationer som de själva kanske inte hade fått en chans att uppleva i verkliga livet och ger nya idéer till lekar osv.

Efter en hel dags lek är det skönt att sätta sej och varva ner vid TVn eller god bok, och jag tycker inte att man ska beröva barn den rättigheten.
 

Jag håller med dig

Skrivet av  Lena
Jag kan inte heller fatta på vilket sätt en 4-åring skulle lida av att inte titta på tv! Det låter som om familjen trivs, varför skulle de då köpa en tv för att som Cat skriver ovan "få se lite Bollis". Jag tror de överlever. De får säkert se tv hos kompisar och kanske hos mormor etc. så de vet nog hur Björne ser ut ändå.
 

sunt.

Skrivet av  Susanna
Tycker det låter smart, för senare i livet kommer de ju iaf komma ikontakt med TV och de har inget behov av det när de är riktigt små. Inte för att man har behov av det när man är vuxen heller. Våran TV är inte ens inkopplad och vi har inte kollat på TV snart i ett år och vi skaknar det inte.
Även vi fundearar på hur man ska göra det här med TV när bebisen blir tillräkligt gammal. Som det ser ut nu så blir det nog inget TV-tittande.
 

Hej!

Skrivet av  havregryn
Läckert tycker jag med en tv-fri värld hemma! Själv är jag alldeles för van med tv för att vilja vara utan... Vi har endast ettan, tvåan och 4:an och det pappar oss perfekt. Grabben är 6 år och ser i princip endast barnprogrammen.
 

okej

Skrivet av  jorbra
Jag tycker det låter som en klok idé. Det svåraste måste vara leva som man lär:-)

Jag tycker de flesta föräldrarna använder TVn som en barnpassare i tid och otid. Med er metod "tvingas" man ju att umgås med sitt barn. Sedan är det inte så farligt om dem har tråkigt emellanåt. Det verkar som vi förädrar tycker det är jordens undergång om ens barn har tråkigt ibland...
 

??

Skrivet av  pappamu
Det spelar säkert ingen roll om barnen inte får titta på Tv, bara föräldrarna föregår med gott exempel och själva låter bli dumburken. Annars tycker jag det är helskruvat. Tro bara inte att du med bibehållen trovärdighet hos din fyraåring kan sätta dig vid Tv:n själv.
 

Bra sagt!!

Skrivet av  Annis m Linn & Julia
Håller med dig. Tycker själv att det är skönt att koppla av framför tv:n med läser lika gärna en bok eller fem. Varför ska inte mina barn få koppla av en stund efter en dag fylld av lek och stoj med att kolla på Bollibompa undrar jag. Barns lek är ju deras "jobb".
 

TV-avkopplande...?

Skrivet av  En som själv ser på TV
Vill bara göra ett inlägg angående att så många skriver att TV är avkopplande. Jovisst, jag håller med, det är skönt att sätta sig och titta på en bra engelsk deckare eller så efter en slitsam dag, men forskarna säger att TV INTE är avkopplande. När vi stänger av TV:v börjar hjärnan bearbeta informationen som den just fått, vilket gör att vi inte alls får den mentala vilan som vi så väl behöver efter en jobbig arbetsdag. Eller efter en jobbig dag på dagis för den delen. Så, som ett inlägg i debatten tycker jag att var och en gör som den vill, men det kan ju vara bra att ha även det här i åtanke. Kanske kan vi ställa oss frågan hur mycket vårt TV-tittande har att göra med alla stressrelaterade sjukdomar nuförtiden? Undrar vad som skulle hända om vi stängde av TV:n och började umgås istället...
 

Artiklar från Familjeliv