Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tv-spel?

Skrivet av orolig mamma
Hej! Jag har en son som är sex år och som älskar att spela dataspel på intenet. Vi har märkt att han gärna fastnar framför skärmen och därför får han inte spela mer än en timme/dag.
Han älskar att spela tv-spel också men det har vi inte köpt något än, jag känner mig rädd för att han kommer att fastna mer än någonsin om vi köper ett. Endel säger att det bara är nyhetens behag och att det går över bara dom får spela av sig lite, men vi har inte märkt att han tröttnar på att spela och väljer att leka andra saker istället. Vad ska vi göra? Har ni som har spelsugna barn i samma ålder erfarenheter att dela med er av??
Svar på tråden: Tv-spel?

Vi har en

Skrivet av  Havregryn
sjuåring som också gillar tv-spel men det gör inte hans föräldrar... Vi kommer inte att köpa något. Däremot så har han en hel del PC-spel och vi lånar dessutom sådana gratis på biblioteket en vecka i taget. Ibland spelar han även barnspel på nätet. Det tycker vi räcker mer än väl. Han har tre aktiviter i veckan som han älskar och däremellan försöker vi motverka stillasittande genom att vara utomhus, åka till simhallen mm
 

Låt oss gå till botten

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
... som rubriken säger...

Varför skulle det vara ett problem om grabben skulle bli påverkad av TV-spel?
Det beror ju i och för sig vilken form av TV-spel det handlar om.
Det finns en lösning på problemet, oavsett om det handlar om försämrad kondition eller negativ påverkan av händelser i spelen.
 

Periodvis

Skrivet av  Mamma Erik
Så är det dator som gäller, periodvis är det TV, periodvis är det Lego, och en annan period är det bara kompisar.
Det är min son det, just för att det varierar så har jag aldrig varit orolig. Vet av vanan att om han tittar völdigt mycket på TV en dag, så är TV´n ointressant andra dagar
 

Artiklar från Familjeliv