Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

TV - skadligt?

Skrivet av Fyrkanten
Kanske en utjatad fråga, men jag framför mina funderingar ändå. HAr en son på 2,5 som tittar ganska mkt på Cartoon network. Får ibland för mig att det kanske inte är så nyttigt. Eller är det bara en myt? Någon som har tankar kring det?
Svar på tråden: TV - skadligt?

åh, cartoon.............

Skrivet av  mamma
det har vi också och ett par gånger har vi ändrat om i kanalerna för att "lura" barnen (skäms!) Men självklart har det hittat den igen, överlyckliga!
De är riktiga cartoon-narkomaner och jag försöker få dem att titta på Saltkråkan istället! Helt till ingen nytta.......
Tror nog inte att det är skadligt men visst är det irriterande (är nog mer skadligt för vuxna som måste tjafsa med barnen om detta tittande)
Min bästa metod är att ta fram något pyssel för de älskar mina barn men ibland har man ju faktiskt inte tid, ork, lust att pyssla och då blir det till och med så att jag i ren desperation låter dem GLO på Cartoon.
Inte mycket till svar kanske.... Vill bara att du ska veta att du inte är ensam!
(sjuåringen har till och med frågat en gång "mamma, får jag titta på din skitkanal?!- för det har jag kallat den.....)
 

men du......

Skrivet av  mamma
ser nu att ditt barn var väldigt litet, gillar han (eller var det hon) inte tellitubbies fortfarande? Mina älskade dem när de var så små, och de är ju garanterat ofarliga.....
Har du BBC-prime så visar de tellietubbies väldigt ofta. Eller banda Björne..?
 

bra idé

Skrivet av  Fyrkanten
med att banda björne. Han brukar bara gilla introt till bolibompa, utöver cartoon network. Provade hyra Fem myror, häromveckan, men det blev ingen succé (det dög för mig när jag var liten iallafall). Nej, tellitubbies är för mesigt för honom.
 

Svårt

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Jag håller med om att det är väldigt sällsynt med filmer och serier i Sverige som är underhållande för barnen, häftiga, dramatiska och samtidigt kan väcka intresse hos äldre...
Det förstås... man kan ju be om tips på Internet bland annat...
 

Skadligt!

Skrivet av  waWa
Det är väl aldrig bra att bara sitta framför en TV nåt längre tag. Men försök varva med mycket lek emmelanåt.
1 timme åt gången är väl kanske lagomt.
Ju mindre Tv ju bättre. Frisk luft och lek är väl det bästa för ungar. Kram
 

Förbjuda?

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Fast egentligen... är det inte lite väl bryskt att bara begränsa TV-tittandet sådär? I sådana fall gäller det ju att på ett bra sätt kunna förklara för barnen också.
 

fyrkanten

Skrivet av  Havregryn
Om du tittar själv på cartoon network vad är det du ser? Vilka värderingar återspeglas? Är det otäcka scener på ngt sätt? Vad är det du gillar/ ogillar på cartoon network? Det är du som förälder som väljer vad duitt barn ska se! Går den kanalen att plocka bort ur utbudet?
 

Beror ju på

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Något som kan vara "skadligt" är normer, vilket kan hota barnets fritänkande.
Av vad jag vet så bygger de flesta tecknade filmer på Cartoon Network på stereotyper, könsroller, väldigt få budskap och minimal karaktärsfokusering.
Jag tror att det är bättre om sonen får titta på saker han förstår.
 

Skadligt eller ej?

Skrivet av  Disney channel
Allt bör göras med måtta
 

Artiklar från Familjeliv