Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ofta tittar era barn på TV????

Skrivet av Veronica
Jag undrar hur ofta ni låter era barn att titta på TV? ( och hur gamla är dem?)

Själv vill jag inte att min 2,5 åriga son skall titta på Tv varje dag, även om han tjatar om de olika videofilmerna och barnprogrammen???
Svar på tråden: Hur ofta tittar era barn på TV????

Vår 2-åring ser på Tv eller Video dagligen

Skrivet av  Hilda
Hans spåkbruk och ordförråd har ökat markant på studs sedan han fick se Teletubbies och Nalle Puh. Men allt bör ju ske med måtta.
 

Med måtta och lite ljus

Skrivet av  Tvtittare igen
När du filmar en teveruta ser du både att den flimrar, vilket vi alla vet, men också vilket starkt LJUS den ger. Eftersom den flimrar är alltså ljuset ÄNNU starkare.
Därför bör vi nog inte ha på extremt mycket ljus på teven, särskilt inte när bebisar tittar.
Den höga tonen som hörs (för unga) från bildröret kan också vara stressande, men det gäller inte så mycket nyare apparater.
Skrev nyligen: (tar ju inte plats när jag ändå skriver)

Självklart finns det gränser för hur mycket små barn i viss ålder ska titta på teve eller spela på datorn.
Det är bara det att gränserna måste vara olika från fall till fall. -En riktlinje jag själv har, är att människan FÖRST måste börja lära sig (mer) att uppfatta verkligheten, för att sedan uppleva den via surrogat. Då är naturfilm bra. Lika väl som barn i dag har svårare att "avläsa" svart/vita bilder, tar det tid innan de lär sig att rätt avläsa en platt skärm. Men i takt med att barnet får se riktiga djur, känna på dem, lukta på dem, se dem hoppa i naturen osv kan barnet givetvis se naturprogram på teve. Innan dess blir det mer som "tecknat" (dottern trodde vissa naturprogram var tecknade, vid 2-3 års ålder).
Som med sagotexter. Man förklarar ord etc med sådant barnet redan känner till, har upplevt som realism. Då kan det vara tryggt eller lagom skrämmande.
Datorer får man väl också "glida" in på. Dottern stängde alltid av teven upp till 3½ år (utom vid Pippi). Nu vid 6 är hon intresserad av datorn en stund.
Hon ritar dock hellre på riktiga papper, men behärskar "paint" mycket bättre än jag gör.Så ang. "strålningen":
Alla bildrör har ett starkt växelverkande magnetfält, alltså helt tvärtemot det svaga naturliga statiska nord/sydpolsfältet. De har faktiskt flera sådana fält.
Framför bildskärmen är det MINST, störst strax vid sidorna (glasburken är ju lite i vägen, även om bara metall hindrar elektriska fält - inte magnetiska).
Flimret från skärmen KANSKE barn upplever mer flimrigt, men framför allt är ju bilden OERHÖRT ljus gentemot omgivningen - något att tänka på???
Elektromagnetiska fält finns ju också särskilt från klockradio-transformatorer (nära huvudet?), baby-vaktarradio (högfrekvens), vanliga sladdar som "är på" vid böjar (använd korta, raka sladdar helst) och så givetvis mobiltelefoner (högfrekvent).
Man vet inte om de senare kan vara skadliga, de SKA ju ge strålning för att fungera, det är ju poängen. Men man kan ha en LÅNG antenn, fällbar (utåt) antenn, utdragbar antenn, eller prata en bit ifrån telefonen eller hålla den 90 grader åt sidan med antennen utåt...
Det är ju i barndomen som nervceller och hjärnan utvecklas snabbt, och alla celler växer då snabbt - varje förändring sker intensivt och kvickt.
Tala alltså vid behov och korta samtal. Största utsända nivän "knackar" telefonantennen ut när den upprättar kontakten, alltså vid påslag, avslag och framför allt vid uppringandets första sekunder.
Sedan är nivån låg. För varje ökning av avståndet till antennen minskar också strålningen med kvadraten,
om 2 cm minskar 4 ggr (fjärdedelen) så minskar 3 cm
till niondelen, 4 cm till sextondelen, 10 cm till hundradelen...
Bärbara telefoner sänder ut med samma styrka hela samtals-tiden, och då har man basstationen intill sig också på jämnt(som på dagis, fritids, skolor...).

Vad tycker DU ???

 

Dagligen sedan 2-2,5 års ålder

Skrivet av  Nattugglan
Min dotter är idag 6 år, och TV-tittandet går väldigt mycket i perioder. Så här på sommaren blir det inte mycket alls. En stunds TV-spelande om det är dåligt väder kanske, men inte varje dag. Jo, förresten hon tittar ju på Vintergatan 5A varje vardagsmorgon. Det glömde jag nästan för då brukar jag passa på att sitta vid datorn en stund *S*. Övriga tider på året tittar hon ALLTID på Bolibompa och Hjärnkontoret, Lilla Sportspegeln etc.

När hon var mindre tittade hon ganska mycket på videofilmer. Det var ett bra sätt att varva ner mellan det övriga stojandet tycker jag. För små barn är det ju bra med video istället för TV, eftersom man kan välja filmer som passar åldern lättare.
 

dagligen

Skrivet av  Ulrica
Mina barn tittar dagligen på tv. Oftast direkt när vi kommit hem från jobb och dagis så sätter de sig och varvar ner framför tv:n och jag lagar middagen. Så det blir väl ca 45 min. tittande / dag.

Mina barn är 1½, 5 och 7 år.
 

Mycket sällan

Skrivet av  Sanna
Nästan aldrig. En gång har vi sett ett djurprogram tillsammans och en annan gång Emil i Lönneberga. Jag tror inte att tv-tittande är nyttigt för små barn i stora mängder. Det är bättre att ägna sig åt skapande verksamhet. Vi sjunger mycket, ritar och leker med modellera. När jag inte har tid att vara med tycker jag att det är bättre att hon lär sig sysselsätta sig själv än att jag ska sätta på en videofilm. Jag tror att tv-tittande hämmar kreativiteten.

P.S Min dotter är 20 månader.

MVH Sanna
 

Mina barn tittar på tv dagligen.......

Skrivet av  bettan
det blir mer nu när det är dåligt väder. Självklart gör vi saker utomhus trots att vädret är som det är. Bla var vi på kolmården, grönalund trots regn.
Mina barn är 2,4 år 4,4 år och 5,8 år.
Trots tv-tittande så tycker jag inte att det hämmat min 2-årings utveckling. Han pusslar och kan klä på sig själv och han roar sig på egen hand hand leker med bilar m.m.
Jag anser att tv kan vara bra men givetvis i lagom mängd. Video är bra på det viset att man själv kan välja filmer och barnprogram som man anser barnet är moget att se. Min 2-åring älskar att titta på Ants han älskar myror, han brukar plocka myror och vill helst ha med dem in när vi är ute.*ler* Andra filmer som han gillar och se är Emil i Lönneberga, Saltkråkan, Nalle Puh, Bamse och Rasmus på luffen.
 

Dagligen här också...

Skrivet av  Lg
Vår dotter är 2 år. Hon ser på Teletubbies, Pippi, Emil, Pingu m.m. Ofta sitter hon inte hela tiden och tittar utan har på det i bakgrunden. Hennes bästa lek är att duka fram på sitt lilla bord, laga mat vid sin lilla spis m.m. Det har absolut inte hämmat henne. Det måste ju vara med måtta...
 

Mina får se så mycket de vill...

Skrivet av  K*
De två stora är 7 och 10 år.
Ibland blir det ett par timmar/dag, då ser de kanske på någon film och barnprogrammen.

Men oftast ser de inte på TV varje dag ens, nu när jag tänker efter så har de inte sett på TV alls på en 8-10 dagar!!!
 

Artiklar från Familjeliv