Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag...

Skrivet av Mamma B
...var på en föreläsning om barn där vi just pratade om tv/video/spel våld som barn utsätts för.

Hemma har vi ofta en livlig diskussion då min andra hälft (som för övrigt är en datanörd:-)) tycker att jag är alldeles för gammeldags och tråkig vad gäller tv-spel osv..
Det är ju bara spel säger han ofta när vår tio åring vill spela något..

Nu finns det forskning som påvisar att just bara spel är så mycket värre än man tidigare trott..
När man ser på en film så ser man bara, men när man spelar så intar man ju rollen och är aktiv i handlingen.. Och ens egna medverkan gör att ma ytterligare går över gränser och tar till sig eller trubbas av på ett sätt som påverkar ännu mer än man tidigare trott...

Äh..det bidde bara en massa dravell av mina tankar....

Svar på tråden: Jag...

Nå...

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Så länge man själv är medveten för vad Tv-spel är så slipper du höra på de generaliseringar som föreläsare brukar köra med.
Det är ju bättre att någon som själv spelar TV/Data-spel berättar, eftersom en som bara går på statistik ofta ger en syn som får en att dra alla spel över en kam.
Det finns faktiskt spel med en handling som man kan jämföra med lärorika filmer, problemet är bara att de flesta (Oftast amerikanska) spelbolag mest bara satsar på grafik och meningslöst våld.
Själv har jag spelat mycket digitala spel sedan jag var liten, och jag har många exempel på spel med välgjord handling och spel som bara är en enda soppa av våld.
 

Referenser?

Skrivet av  Nattugglan
Vad är det för forskning? Jag frågar inte för att jag misstror dig utan för att jag är intresserad. Jag är alltid lika skeptisk när jag hör uttalandet \'forskning visar\', vadå för forskning? Gjord av vem? Var? Exakt vad är det man har påvisat?

Jag tror iofs att det är sant att dåliga våldsspel är \'värre\' än dåliga våldsfilmer. Matti Bergström (finsk hjärnforskare) menar att TV-spelande är bra för hjärnans utveckling, medan TV-tittande inte är det. Men om TV-spelet respektive TV-programmet är dåligt (våldsfixerat)borde ju hjärnan enligt samma resonemang påverkas negativt i högre grad av TV-spelandet än av TV:n. Hänger ni med? Det blev mest dravel här med, känner jag ;-)
 

Artiklar från Familjeliv