Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Våldsfilmer

Skrivet av How do YOU do?
Våld finns, så något kan väl slippa igenom även till
de små, men det viktiga är väl (relaterat till barnets ålder) BUDSKAPET - lönar sig våldet, är det "onödigt" våld dvs hjälten som slår boven extra mycket osv?
Vilken tecknad film som helst är ju våldsam, men hur verklighets-troget är det? Kaniner som mosas? Ankor som strimlas? Människor som slår varann?
Man blir också påverkad av "adrenalinkicken" av något ruskigt, skrämmande, roligt, underligt, osv.
Utan att ha något emot Astrid Lindgren, men dottern har lärt sig hålla för öronen när hon inte vill lyssna!!!
Svar på tråden: Våldsfilmer

Det finns ju så många alternativ

Skrivet av  Birgitta
Har aldrig riktigt förstått varför barn ska matas med våld, oavsett i vilken form det presenteras. Är det KUL med kaniner som slår ihjäl varandra? Är det lärorikt? Vad tillför det som är positivt?

Det finns så mycket bra filmer för barn, spännande och roliga, som är så gott som befriade från all sorts våld.

Jag är inte själv road av våld som underhållning. Jag stänger av när de börjar slåss. Och jag vill inte att min dotter ska se våld som ett naturligt inslag i varken livet eller underhållningen...
 

0 våld!

Skrivet av  LenaA
Av vilken anledning ska barn se våld? Enligt mig så finns det ingen. Inte ens om dom blundar och håller för öronen. Spänning kan man få genom att läsa, leka, spela.
 

Artiklar från Familjeliv