Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sagan om ringen för 7 åring, jag tycker inte det

Skrivet av Maria
Handlingen är ganska komplicerad, man måste förstå alla turer vilket i alla fall inte min 7-åring gör. Då blir det mest en massa monster och otäcka typer som springer omkring för honom. Jag har sett filmen själv och tyckte väl att den var spännande men inte lämplig för min son. Min man köpte den åt honom, vilket jag tyckte var helt fel. Han hade inte ens sett den.
Min son tröttnade på filmen och ville inte se efter en stund. Jag tror inte att han begrep den alls, eller om han tyckte att den var otäck.
Att en filme är lämplig för olika åldrar kan ju också bero på att mindre barn inte förstår intrigen, handlingen ordentligt så det blir ett enda sammelsurium av allting i deras huvuden tror jag i alla fall.
Svar på tråden: Sagan om ringen för 7 åring, jag tycker inte det

förstår inte

Skrivet av  Pappa smurf
hur föräldrar kan låta sina barn se vissa filmer.Det är ju inte för inte som det finns åldersgränser på filmerna.
 

Håller med Pappa smurf.

Skrivet av  Mamma Mu m. William 030110, Oliwer 991223, Simon950907 & Amanda940722
Jag håller med dej "Pappa smurf". Mina stora barn(8 och 9) vill gärna se "Sagan om Ringen" men det får dom inte för mej, jag tycker att den är alldeles för hemsk för dom. Sen är ju barn olika och reagerar på olika saker men det finns ju en anledning till att det finns åldersgränser på filmer. Samma gäller data-och TV-spel. Där får dom ju till och med lära sig att slåss och döda.
Kram.
 

Gäller ju även

Skrivet av  pappa smurf
tv/data spel.
 

åldersgränser

Skrivet av  höstmamman
är inte mycket att gå efter. Ondskan har åldersgräns 11 år, och min man tänkte låta vår 11-åring gå och se filmen med storasystern. jag sa nej, och efter att han själv sett filmen så förstod han att det inte var lämplig för en 11-åring. Ondskan är så grym och så verklig att det skulle nog påverka vår son mycket. Vi såg "Efter stormen" hemma tillsammans med honom, och han kunde inte sova efteråt, så ledsen var han. Däremot har han sett Sagan om ringen-filmerna och tycker inte alls att de var hemska. I de filmerna är det lättare att förstå att det är en saga.
 

Artiklar från Familjeliv