Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Datorspel och våld

Skrivet av Kitty
Finns det bra datorspel som inte är av våldsam karaktär. De jag känner till är sportspelen och SIMS. Vår son och hans kompisar älskar att spela dataspel och då blir det nästan alltid våldsamma krigsspel. Vår pojke är dösur på oss som inte vill köpa sådana spel som hans kompisar har och då menar han counter strike men of hounor m.m.Har ni bra tips på bra datorspel som är roliga att spela och inte är av våldsam karaktär.? Det finns ju sportspelen och så SIMS förstås.Men finns det inte något annat? Killarna är 10-11 år så vi tycker att de här våldsamma filmerna är inte bra för så små killar. Hur gör ni? Förbjuder ni era barn att spela sådana spel hemma hos sina kompisar?Vi försöker prata med honom om varför vi inte tycker om dessa spel. Det går in igenom ena örat och ut genom det andra på honom.
Svar på tråden: Datorspel och våld

ställ ned gore:en

Skrivet av  pappa2be
man kan oftast välja att ställa ned detaljerna och om det ska finnas blod med i bilden på spelen, iaf de nyare. att försöka hindra din son att spela dessa spel är nog ganska lönlöst eftersom han då bara kommer att spela dem hos sina kompisar. Om du är orolig för hur det ska påverka honom så försök hitta något bra sätt att visa honom hur det är i verkligheten, kanske hitta någon föreläsare som varit i krig, om hur det var och så. så han får höra det av någon som varit i den situationen. detta kommer jag att göra med mina barn så fort dom blivit gamla nog. så de ser vad som är verklighet och vad som är spel (=overkligt).

men om du vill ha andra spel utan våldet men action... svårt i dagens läge när ALLA spel mer eller mindre innehåller våld. sedan beror det också på hur mkt tid ni tillåter era barn spela. annars kan ni u alltid tillåta online spel men de brukar kräva en del tid men "mindre" våld mera science fiction i dessa så att säga.

lycka till :)
 

jag

Skrivet av  Tova
skulle personligen aldrig låta mina barns vänner spela Halo hos oss, jag skulle inte kunna ta det ansvaret och det skulle göra mig GALEN om jag fick veta att mina barn fått se "sagan om ringen" hos kompisarna eftersom VI bestämt oss för att de är för små för det.
Jag tror du ska prata med dina barns vänners föräldrar och så kommer ni överens om vilka spelregler som ska gälla, jag tror många gånger arr den kaxiga attityden när det gäller alla som minsann spelar CS är överdriven och påhittad många gånger, det är status att spela dessa men jag tror inte alla verkligen gjort det.
Jag tycker att "Midtown Madness" är ett bra spel, det är ett bilspel som passar alla åldrar, man kan välja att inte ha några fotgängare ute om det känns dumt, men det är inget blod, inget våld och bara skoj!
Fotgängarna "hoppar" åt sidan utan större dramatik...
 

Mina döttrar på 11 och 12

Skrivet av  Lena_O
spelar det mesta. Men gäller det typen Counter Strike, så spelar jag med dom.

Dom har även fått testa på Doom (som är gammalt nu...) och andra läskigheter. Men vi brukar tillsammans leta upp fusk, så man blir odödligt (PC-spel) men mest för min egen skull...

När det gäller SIMS, så är väl inte det bättre än något annat. Klart beroendeframkallande. Så jag ser till att jag får en egen bana, om det nu är på PC\'n eller X-boxen. SIMS på Gameboy har jag inte testat ännu... (tänk att man inte hinner med....) Men, att jag har en egen bana gör att dom håller mig informerad om vad som händer, både vid uppdateringar, nya spelversioner eller prylar man laddar ner.

Personligen tillhör jag den åldersklass... som föredrar Tetris eller Larry. :)
 

Totalförbud här...

Skrivet av  2 grabbar 10 o 12
Här är alla spel med åldersgräns från 15+ totalförbjudna.
Tittar även på dom spel som är från 11 för att försäkra mig om att det är ok.

Säger som någon annan här att det nog oftast är överdrivet när kompisarna säger att dom får spela vissa spel, som sagt det är status.

För jag kan inte för mitt liv tro att någon enda förälder skulle tillåta sina barn att spela dom våldsamma krigsspelen som är från 15 och uppåt. Eller är jag bara naiv?
Åldersgränsen är ju satt av någon anledning, och den rekommendationen tycker jag är bra.

Jag förstår nämligen inte anledningen till att barn ska sitta och skjuta ner allt som rör sig. Jag tror inte det är bra.
 

Artiklar från Familjeliv