Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En liten enkät......

Skrivet av Emilia
1.har du en son eller dotter.?

2.Ålder?

3. Har din son eller dotter mobil?

4. Vad har han/hon för abonnemang eller kontantkort?

skulle bli jätteglad om någon svarade för just nu blir jag nedtjatad av sonen som vill köpa mobil för sparade pengar.
Svar på tråden: En liten enkät......

Veno svarar

Skrivet av  Veno
jag har en son som är tio år.
Min son har precis fått mobiltelefon.
Han har fått comviq kontantkort.
 

min 9-åring har ingen mobil..

Skrivet av  sisla
hur gammal är din son?

köp kontantkort isf, för att slippa obehagliga överraskningar, samt att han väl själv får ta av månadspengen för att fylla på kontantkortet.
det kommer jag att göra med min dotter, men hon får nog vänta tills... hon är 12-13 år nånting, tror jag.
 

Inga mobiler här

Skrivet av  Ullen 61
Våra söner, som är 10 och 13, har inte mobil någon av dem. Den yngre tycker vi är för liten och den äldre vill inte ha. Om de hade mobiler skulle de få betala kontantkorten/ringkostnaderna själva. Möjligen skulle vi höja deras månadspeng något, så att de inte skulle behöva avstå från allt annat, men det är bra att de tidigt lär sig att det kostar att ringa. Du kanske får fler svar om du frågar i snackgruppen "Stora barn" under "Barnuppfostran".
 

Jag har två döttrar

Skrivet av  Lena
en på snart 8 och en på 11 år.
Den lilla har ingen mobil och den stora har fått arva en mobil efter sin mormor som hon fick gratis då hon köpte en ny.
Det är kontantkort i mobilen nu och kommer att så vara sen också.
Hon har bara nallen med sig då det är något speciellt. Om hon är på skoldisco och vill hem tidigare t.ex eller om jag vill kunna nå henne då hon är ute med kompisar
 

Rosis svara

Skrivet av  Rosis
1.har du en son eller dotter.?
Dotter

2.Ålder?
9

3. Har din son eller dotter mobil?
ja min gamla 3510

4. Vad har han/hon för abonnemang eller kontantkort?
comviq kontant kort
skulle bli jätteglad om någon svarade för just nu blir jag nedtjatad av sonen som vill köpa mobil för sparade pengar.
 

PernillaN svarar

Skrivet av  PernillaN
1.har du en son eller dotter.?
* 4 barn, 2 av varje

2.Ålder?
* 12 (p), 11 (f), 9 (p) och 2 (f)

3. Har din son eller dotter mobil?
* Nej, ingen av dem

4. Vad har han/hon för abonnemang eller kontantkort?
* -----

Vi bor på en sådan liten ort, alla känner alla och var barnen än befinner sig så har de nära till en telefon som de kan låna. Dotter 11 år har någon gång tjatat om en mobil men det var av anledningen att "alla andra har en". När jag frågade henne exakt _vad_ och _när_ hon skulle använda den kunde hon inte svara.

Dock har jag full förståelse om barnen t.ex. skulle bo på en större ort och ha t.ex. fritidsaktiviteter eller långa resvägar som kräver att de är ensamma stora delar av tiden.
 

Svar

Skrivet av  effy
1.har du en son eller dotter.?
** En son och en dotter.

2.Ålder?
** 10 och 12

3. Har din son eller dotter mobil?
** Båda har. Sonen fick en i julklapp och dottern fick pappans när han fick ny via jobbet.

4. Vad har han/hon för abonnemang eller kontantkort?
** Sonen har halebop kontantkort (bunden 12 månader)och dottern djuice kontantkort.
 

Svar

Skrivet av  Eva E
1.har du en son eller dotter.?
Både och.

2.Ålder?
8 o snart 13

3. Har din son eller dotter mobil?
13-åringen har mobil, har haft i 3 år nu. Han fick mobil i 4:an, när han inte längre fick gå kvar på fritids. Vi ville kunna nå honom efter skolan, och att han skulle kunna nå oss om han behövde nåt.

4. Vad har han/hon för abonnemang eller kontantkort?
Kontantkort, tror att det är Comviq..

skulle bli jätteglad om någon svarade för just nu blir jag nedtjatad av sonen som vill köpa mobil för sparade pengar.

 

TACK!!!!

Skrivet av  Emilia
Sonen som är 10 år köpte in Nokia 3510 för sparade pengar och fick ett komviq kontantkort av mej.
Han är överlycklig
Tack för att ni svarade
 

Flera barn

Skrivet av  Malin
Hej.

jag har 4 barn men bar de 2 äldsta i skolåldern så jag svarar hur de har det:

1.har du en son eller dotter.?
2 pojkar

2.Ålder?
11 resp. 9 år

3. Har din son eller dotter mobil?
De har en gemensam mobil. Dev. den som behöver den mest just då får ta den.

4. Vad har han/hon för abonnemang eller kontantkort?
Kontantkort. Visst litar jag på mina barn men de är trots allt BARN så som säkerhet har jag valt kontantkort! Jag fyller regelbundet på kortet men har de ringt mycket så vill jag ha en förklaring, att sitta och ladda ner massor med loggor och ringsignaler duger inte!

 

Lollo svarar:

Skrivet av  Lollo med tvillingarna Ludde och Fredrík


1.har du en son eller dotter.? 2 söner

2.Ålder? 8,5

3. Har din son eller dotter mobil? NEJ absolut inte!!!

4. Vad har han/hon för abonnemang eller kontantkort?


 

turtles svar

Skrivet av  turtle

1.har du en son eller dotter.?
# Två döttrar

2.Ålder?
# Tio år samt 6 år.

3. Har din son eller dotter mobil?
# Nej de har de inte. Äldsta tjatar dock emellanåt att hon skulle vilja ha och kommenterar nog så fort nån till i klassen fått mobil. Men inte så att hon tjatar hela tiden och gnäller om det inte!
Vi har sagt att när hon blir lite större och har mer behov av den, kanske åker buss själv till stan efter skolan osv Tar sig längre hemifrån osv. Tycker inte hon behöver någon än.

4. Vad har han/hon för abonnemang eller kontantkort?
# Har ingendera ännu då de ej har telefon.
Men vi har sagt, tänkt så att den dag hon skaffar/får telefon så kan vi ge första kortet (helst kontantkort) och sen när det är tomt får hon se till att hon betalar själv, fyller på själv eller "jobbar av det" hemma.
 

ingen mobil

Skrivet av  lilla jag
hej
har en dotter på 12 år och en son på 10 år .ingen av dem har en mobil.
jag anser att jag ska veta var de är och då behöver de ingen mobil.
vid skolresa har de fått låna en av oss vuxna
 

Svar

Skrivet av  Lillan
1. Två döttrar
2. 1,5 och 9 år
3. 9-åringen har haft mobil sedan hon var sju år
4. Kontantkort (Vodafone)
 

Svar

Skrivet av  Bengt
1 son
9 år
ingen mobil
 

9-årig son

Skrivet av  ida
har en gammal mobil jag köpt av en tjej på jobbet för 200:-, han vill inte ha nån ny dyr själv heller för då skulle han inte våga ta med sej den till skolan, av rädsla att få den stulen/tappa bort den, och jag vill verkligen att han har den i skolan ifall han åker tex t-bana hem själv vill jag att han ska kunna ringa om han kommer vilse.
Har kontantkort tror det heter djuice (?),d et är ialla fall det billigaste, och vi har aldrig ens laddat om det (på snart ett år) mer än de första 100 kr, så han ringer nästan inget.
 

Artiklar från Familjeliv