Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

För mycket TV-tittande...

Skrivet av Anse
Har två killar 2,5 resp. 5 år som spenderar mycket tid framför tv´n. Vill gärna bryta detta mönster och undrar hur ni andra gör.

På morgonen (vardag & helg) så vill dom direkt sätta sig framför tv´n och dricka välling och se film. På eftermiddagarna efter dagis vill dom varva ner vid tv´n.

Nu på senaste tiden har storebror börjat välja bort tv´n för att tex rita och pyssla, men lilleman vill BARA se tv.

I snitt ser dom nog på tv i 3 timmar/dag...

Tacksam för tips på att bryta detta.
Svar på tråden: För mycket TV-tittande...

periodare...

Skrivet av  mamma till S och J
Tror jag att många barn är faktiskt. Mina har periodvis velat titta mycket på TV, men för mycket har jag iof aldrig upplevt det som.

Vi har aldrig tittat på annat än SVTs barnprogram och aldrig på mornarna. De är 8 och 5 och jag tror inte ens de är medvetna om att det finns barnprogram på morgonen. Vi har aldrig på TVn då och det är inte något vi bestämt speciellt. Vi ser väldigt lite på TV själva också, vi gör helt enkelt annat så de är inte så "TV-vana".

Jag tror att du som förälder måste jobba med detta om du upplever det som ett problem, det är svårt att kräva det av barnen om de nu har fått vänja sig vid att titta. Börja med att försöka avleda dem. Du säger ju att i alla fall den ena gärna pysslar. Dra igång ett pyssel, eller ett spel du, läs en bok så kanske de hakar på. Och om det inte hjälper och du upplever deras TV-tittande som ett problem så får du väl dra ur antennsladden.(Har du svårt att göra det så bryskt, så kanske TV kan råka vara "sönder" en morgon;-))

När de väl blir lite äldre och börjar leka med kompisar så minskar TV-tittandet ska du se. Min 8-åring leker med andra barn till vi äter ca 17.30. Ibland tittar han och lillbrorsan på bolli då (även om 8-åringen börjar bli lite väl stor för den första halvtimmen), men oftas leker de eller så gör vi något tillsammans, läxor ska göras och böcker läsas. Finns inte så mycket tid över för TV då.

Fundera över vilka gränser du tycker är viktiga och håll på dessa. Kanske är problemet övergående redan nu när 5-åringen gärna gör annat ibland.

Lycka till!
 

Mitt tips duger nog inte....

Skrivet av  druvan
Jag har en dotter på snart två år och jag äger ingen tv, inte tänker jag skaffa någon heller.
Min dotter ser bolibompa hemma hos syrran ibland, det är allt.
Jag tror att man måste vara ganska hård när det gäller barn och TV-tittande, det värsta med det är ju att det gör barnen passiva och lata.
När jag var liten fick vi bara se Björnes magasin och lilla sportspegeln.
Men vad göra när man som du har en tv stående i vardagsrummet?
Ska man behöva förbjuda och ta strider varje gång dom vill titta?
Jag avundas inte din situation....
 

Tror inte alls

Skrivet av  Margurit med 3 barn
att det alltid behöver vara problem med att ha ett begränsat TV-tittande och ha en TV stående i vardagsrummet.
Vi har TV stående i vardagsrummet, barnen tittar på film på helgen, men det är allt.
Vi har absolut inga strider om det, det är ungefär som att de äter godis på lördagar men inte i veckorna.
Tror att det viktigaste är att man som vuxen bestämmer sig för hur man vill ha det och varför.
Mvh
 

ta kontrollen

Skrivet av  Andy
och visa vem som bestämmer. Bara för att de har tråkigt så finns det väl inget som rättfärdigar ett stort tv-tittande för det?
Mina ser en timme på morgonen och barnprogrammen kl 18 och om det är väldigt dåligt väder kanske något mer.
 

Artiklar från Familjeliv