Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

tv eller inte

Skrivet av camilla
jag har en kille på 3½ månad, men har redan bestämt mej att när han blir större och vill se på tv eller sitta vid datorn så måste han vara ute och leka lika många timmar han sere på tv eller sitter vid datorn
Svar på tråden: tv eller inte

Ej TV och video

Skrivet av  Pojkmamma
Vi låter inte våra pojkar, 4 och 2, se på TV. Det vill säga, fram tills nu har de i stort sett aldrig sett på TV. Nu har den store lärt sig när klockan är 18 och att Bolibompa börjar då, men vanligen äter vi då, så det blir inget TV-tittande. Däremot får han på lördagarna se Bolibompa, för då sitter vi där allihopa och har "mys". Jag skulle jag aldrig drömma om att sätta på TV:n på morgonen eller bara ha den på hela dagen. Inte heller att sätta på en videofilm för att jag vill bli av med dem en stund och sen skylla på att de är trötta och ska varva ner. Jag tror att barn varvar ner bättre med sällskap av föräldrar, vare sig det är vid köksbordet eller med en bok i soffan. Jag kan inte förstå varför barn ska bli beroende av TV/video i späd ålder. Tydligen är detta mycket provocerande.
 

varvar inte ner

Skrivet av  signhild
Vi har nog video och tv, men videon är trasig tack och lov får man väl säga...
Men Bollibompa får de se och ev ngn gång om man själv är sjuk och inte riktigt orkar.
MEN jag tror inte att de varvar ner när de ser på tv, snarare tvärt om, kroppen är kanske stilla men hjärnan går på högvarv. Det blir så många intryck som kan va svåra att sortera...
Men detta e min teori.
 

Hjärnan tar väll in intryck hela tiden ändå ?

Skrivet av  Maskrosmamman
Jag tror att det är beroende på vad de ser.
En videofilm kan ibland vara räddningen på en kaotisk dag,både för föräldrarna och barnen.
Har 2 st barn 6 och 2 år
Vi hade nog saknat både TV`n videokameran och videon!
Givetvis så gör vi annat också...
 

Artiklar från Familjeliv