Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vad göra?

Skrivet av Petra
Jag har en son på 5½ år----
han är väldans rädd för alla tv program som :Bat man/ olika andra tv program UTAN våld åxå.......Han drömmer mardrömmar om Gadget boy.....
Vet inte vad man skall göra...
Man hade ett spel han fått som var från 11!!!!! år...Det har jag tagit BORT!!!!! (star wars) men hans jämnårige kompis får spela det........
HUR skulle ni gjort är jag en DUM mamma som tar boort spelet???
Svar på tråden: vad göra?

Det låter sunt

Skrivet av  ma-mia
att plocka bort program som inte lämpar sig för honom. Alla barn är olika och vi måste ta hänsyn till det. Det är ju du som har ansvaret för ditt barn så var stolt över hur du skyddar honom. Det är också lättare för barn om vi föräldrar sätter stopp då behöver de inte känna att de har ansvar över detta.

Låt han vara utan det som han inte mår bra av så kommer han tids nog att kunna uppleva mer senare.

Kram
 

jag tror att 5½

Skrivet av  Ulrica
..är en ålder då mycket tankar snurrar i barnens huvud och ofta om död, farliga saker osv.

jag har själv en son på 5½ och han blev helt plötsligt fruktansvärt rädd för en leksak!!! (en plast-apa). Han blev så fruktansvärt rädd varje gång han såg den att han skakade, det var riktigt otäckt att se honom så.

Vi plockade helt sonika undan apan, han fick veta vart den låg (han var orolig att han skulle "råka" hitta den annars). Första månaden (!) så ryste han bara han tittade på skåpet där han visste att apan låg men nu, ca 2 månader senare så kan han titta på apan. Han tycker fortfarande inte alls om den men han blir inte panikslagen. Igår skrattade han faktiskt och sa nåt om "hur kunde jag tro att en leksak var farlig?".

jag håller med ma-mia ovanför. Plocka du bort alla spel och saker han är rädd för. Han kanske kan få tillbaka de om någon månad/halvår eller så och då kanske han inte alls blir lika rädd.
 

vettigt

Skrivet av  signhild
Jag tycker det låter vettigt att inte låta honom spela det spelet som är från 11 år!!!
Personligen tycker jag inte att Star Wars är ett bra spel!!!
Ska det vara data spel så ska det vara lite lärorika spel!!!
Nog öför att min äldsta har nåt "menlöst" spel som man inte lär sig nåt i men det är i alla fall inte våld i det.

Jag tror att ha nog kommer att bli modigare, det är ju inget man ska tvinga dem att göra att se på film eller sitta vid datorn, de klarar sig utan det!!!
Låt honom ta sin tid som han behöver!
 

Artiklar från Familjeliv