Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Målar ni påskägg på påsk?

Skrivet av påskmys?
Själv har jag aldrig gjort det, tror jag, så jag har lite frågor:

-vilken dag är det tradition att göra det?
-Måste äggen vara urblåsta, eller kan man måla "råa ägg"?
-Försvinner färgen när man kokar dom?
-Är det svårt att blåsa ur ägg?

Har ni andra påsktraditioner att dela med er av? Jag har två härliga barn (7 och 3,5), och skulle gärna vilja göra ngt mysigt på påsklovet. De vill av ngn anledning inte klä ut sig till påskkärringar (den äldre har alltid vägrat klä ut sig av ngn anledning), så då återstår bara påskgodis och påskris med fjädrar. Vore kul med ngt mer, som man kunde göra varje år...
Svar på tråden: Målar ni påskägg på påsk?

I vår familj..

Skrivet av  Bagarberta
Vi brukar vara ganska många på påsken och har alltid ägnat långfredagen åt påskpyssel.
Skärtorsdagen har mest gått åt till att handla mat, ta sig till orten och stället som vi ska fira på,
Vi gör två olika typer av ägg, dels målade och andra enfärgade.
De vi målar tömmer vi på innehåll, brukat sticka med en tjock synål (se till att även gulan går sönder) och sen låta det rinna ut av sig själv, kan ta lite tid, ca 30-45 min. Dessa ägg målar vi , ibland är vi jätteambitiösa och klistrar vackra tunna sidenband, glitter etc och ibland bara med vattenfärg.
Dessa hängs upp antingen i vanligt påskris eller lite grövre snirkliga grenar(finns numera i blomsterhandeln)
De ägg vi ska äta brukar vi koka med olika saker, det ser så vackert ut när det ligger i korgen.
Olika färgningar: Rödbeta, rödlök, starkt te, blåbär och grön karamellfärg. jag gillar inte när man "krackelerar äggen" så att färgen kommer in på vitan. Även fast det inte är farligt så har jag lite svårt för det.
Sen bakar vi påskbröd med ett stort frukostägg i, gör lite marsipankycklingar etc. Och alltid en påsktårta som dekoreras av de yngsta, de brukar få härja fritt (Jag har mycket saker i mina burkar såsom kanderade blad, marsipan och andra dekorationer som de brukar använda).
Annat pyssel kan väl vara att göra fina bordplaceringskort klistra på fjädrar och rita något fint, eller servettringar i papper. allt beror på hur mycket man orkar.
Lycka till!


 

Tack för tipsen

Skrivet av  påskmys?
Nu fick jag en hel del att fundera på. Eftersom jag inte är uppvuxen med några speciella påsktraditioner så är det kul att höra hur andra gör. (Det där med att baka bröd med ägg i lät också som kul idé!)
 

Artiklar från Familjeliv