Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

5-års kalas

Skrivet av Karin
många har frågat förut, men jag provar igen. Tips på lekar vid 5-års kalas vill jag ha. Vi ska ha det på lördag så det verkar som vi får vara inne, bor i ett ganska litet hus.
Alla tips mottages tacksamt!!
Svar på tråden: 5-års kalas

Den leken då man...

Skrivet av  Linda med Lucas
sitter i en ring och slår en tärning och den som får siffran sex tar på sig vantar, mössa (ev. halsduk)och börjar skära i en chokladkaka med kniv och gaffel. Och äter så mycket man hinner innan någon annan slår en sexa.
Vet inte om den leken är för avancerad för 5-åringar?
Annars kanske tjillevippen (stavning?) kan vara nått? Russin (eller valfritt godis, nötter m.m.) ligger på en bricka. En person går ut ur rummet de andra väljer ut ett russin som ska vara "tjillivippen". När personen som gått ut kommer tillbaka får han/hon äta tills den tar det russinet som de andra valt ut. Då skriker de andra tjillevippen och så börjar leken om. Nästa person går ut osv.

Hoppas du förstår eller vet vilka lekar jag menar. Ska fundera en stund till. Kanske kommer på någon mer.
 

tack för tipsen

Skrivet av  Karin
om inte annat kan man ju spara leken med vantarna och kakan till 6-årskalaset. Det verkade ju roligt!
 

Kom på en till lek...

Skrivet av  Linda med Lucas
som vi lekte på kalas när jag var liten.
Fyll en hink (ganska stor - typ skurhink) med vatten lägg i ett äpple. Nu ska ett barn försöka få upp äpplet med munnen, man får inte använda händerna. Väldigt svår men kul! De blir garanterat blött så ha handdukar i beredskap. När barnet lyckats eller gett upp är det nästa barns tur.

 

musik stol...

Skrivet av  Camilla
Om det är 10 barn så har man 9 stolar,(sätter stolarna med ryggen mot varandra) de får gå runt dem så länge musiken spelar och när den slutar ska de sätta sig på en stol.
Den som blir utan är ute ur leken och får sätta sig på sidan och titta på.
Då tar man bort en stol så att det alltid är en stol mindre änn tävlande.
Fortsätter så till det är bara 1 kvar.
Man ska GÅ runt stolarna med händerna på ryggen.
Men man får räkna med att det blir spring och en massa skratt.
 

Det finns massor av tips och ideér

Skrivet av  Mixie
kolla in:
http://www.kalaslandet.se/tips/lektips_barn_tom_5.pdf

det finns även för äldre barn, du kan ju gå in på www.kalaslandet.se och kolla. Det finns även en annan barnkalassajt som heter kalaspinglan! Ha så roligt!
 

Artiklar från Familjeliv