Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Köttbullar till julbord

Skrivet av Annica med G-03 och bf 27/6
Jag har fått uppgiften att fixa köttbullarna till ett knytisjulbord. Vi blir ca 25 personer, varav 9 barn. Men hur mycket går åt egentligen? Jag vet att man kan räkna med att ett 4 pers-recept räcker till 10 pers på en buffé, men köttbullarna är ju ganska populära, speciellt bland barn?! Så hur mycket köttfärs ska jag köpa? Blandfärs kanske är bäst, eller?

Hoppas någon kan hjälpa mig beräkna, stort tack på förhand!
Svar på tråden: Köttbullar till julbord

Här hemma

Skrivet av  Carro
hade inte ett 4 persons recept räckt till 10 personer på en buffe.
Det hänger ju mycket på vad som äts mer. Om alla gillar allt det andra också vill säga.
Många som kommer hit t.ex gillar inte sill och sånt så då blir det ju mer köttbullar som går till dem.
Jag brukar köpa ett stort packet och ett litet paket blandfärs sen gör det ju inget om det skulle bli köttbullar över. Vet inte riktigt hur mycket det är i ett paket men skulle tippa på kanske 500g i det lilla och då knske det är lite mer än det dubbla i det stora.
 

2 kg

Skrivet av  Tomtemor
Köttbullar ska finnas kvar efteråt så man kan ta en macka =) Du kan gott göra på två kilo, efter stekning blir det inte lika mkt kvar. Och för barnen blir köttbullar huvudrätt och de vuxna äter också gärna, så unvik pinsamheten att julbordets bas-mat tar slut.
 

3 kg!

Skrivet av  Tomtemor
Såg inte att ni var 25 stycken! Då kan du gott göra ännu mer!
 

Åkej..

Skrivet av  Annica med G-03 och bf 27/6
Jag har 2 kg hemma, men köper nog ett kilo till för säkerhets skull. Tack för hjälpen!
 

Så här blev det...

Skrivet av  Annica med G-03 och bf 27/6
Gjorde på 3 kg färs, det blev 214 köttbullar. Ungefär hälften gick åt, vi var 27 personer. Men det gör inget, de ligger i frysen och kommer att gå åt senare i jul!
 

Artiklar från Familjeliv