Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Köttfri godispåse

Skrivet av Sojakorven
Min sjuåriga flicka var på kalas i helgen. Hon, liksom hela vår familj, är vegetarianer. Gissa om jag blev glad över att hon fick gelatinfritt godis i sin g-påse!

Så noga är inte ens jag alla gånger. Därför tycker jag denna ambitiösa mamma förtrjänar en eloge - också här.
Svar på tråden: Köttfri godispåse

Ja verkligen

Skrivet av  Qia
Min dotter har en kompis som är diabetiker som vi brukar göra en sockerfripåse åt gissa om hennes föräldrar vart förvånad dessutom fick alla barnen lightdricka och sockerfria kakor och glass det som skilde var när dom fick godispåsen
 

men

Skrivet av  Mons
lightdrycker är ju sötat med aspartam dvs inte alls bra för barn
 

Men

Skrivet av  lilla jag
Har du då ett bättre alternativ till ett barn med Diabbetes`???Har själv ettbarn med diabbetes+ en hel del annt å blir hur LYCLIG som helst när de är nån som anstränger sig så mitt lilla barn kan få ta för sig av de som bjuds :)(offtast så får man sicka med en liten påse som han kan få mumsa på)
 

nej

Skrivet av  Mons
om man har diabetes är det en sak. Men att ge andra barn aspartam som tål vanligt socker tycker jag inte är ok.
 

Aspertan

Skrivet av  lilla jag
är inte så farligt om de intas med MÅTTA:)
De finns mycke som är farligare.Å jag tycker de är bra gjort av den/dom föräldrar som vill anstränga sig lite extra för dessa barn som annrs har allt för många förbod att dom inte får äta ALLT som bjuds på:) Så om ett barn utan sjuckdommar får anna passa sig en gång spellar nog inte så stor roll.
 

Aspartam

Skrivet av  Sojakorven
Tyvärr intas inte aspartam med måtta. Lightdrycker är ju vanligare än vanliga drycker - även hos dem som inte har diabetes.

Om jag minns rätt så har aspartam kopplats ihop med infertilitet. Om jag minns rätt - igen - så fanns försök som visade att handjur som fått aspartam fick problem med sina spermier.
 

Om aspartam

Skrivet av  Git
http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page.asp?id=3575

mvh git
 

Bra

Skrivet av  Joella
tänkt! Och bry dig inte om kommentarerna ang. light-produkter. En gång på ett kalas är inte farligt!
 

de va inte dåligt

Skrivet av  mammaMimi snart i Schweiz
och inte ens jag tänker på det!
tyvärr inte så många tar verkligen hänsyn att man är vegetarian o fixar nåt spescielt just för dig då.
 

Artiklar från Familjeliv