Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

5-års kalas

Skrivet av EvaLotta
Min äldsta dotter fyller snart 5 år och vill bjuda hem kompisarna från dagis. Det blir ca 8 barn och jag behöver tips på sysselsättning/lekar. Jag kan inte komma på en enda lek som "känns lagom" för 5-åringar. Korv-kiosk, som någon tipsade om längre ner, har jag tänkt på. Det tyckte jag och mina kompisar var kul när jag var liten. Fiskdamm eller skattjakt blir det väl också, men vad skall vi hitta på mer?
Tacksam för massor av tips!
Svar på tråden: 5-års kalas

tips

Skrivet av  Igge
Hej!
För det första: Ladda upp med MASSOR av lekar. Barns tidsperspektiv är inte som vuxnas, efter fem minuter är de ofta uttråkade och behöver en ny lek. Här är några förslag:

1. bygg en inte-stöta-marken-bana, à la Pippi. Om du har tillgång till rum där man kan möblera om och möblerna tål visst slitage, vill säga. Underhåller barn länge!

2. Pip-leken, med pop-corn eller russin. Ett barn går ut, de andra bestämmer vilket pip-russinet skall vara. Barnet som kommer in får äta tills just det russinet hamnar i munnen, varpå alla skriker PIIIP!

3. Gömma nyckeln

4. Bomullstuss-race. Tejpa två långa streck på golvet med kanske 1,5 till 2 meter emellan. Alla barn får ett sugrör och en bomullstuss. Den som först lyckas blåsa bomullstussen från linje ett till linje två vinner.

5. Svansen på grisen. Alla barn får ögonbindel och ska sätta fast en svans på en gris du ritat på ett stort papper. Närmast vinner.

6. Staty-leken. Spela musik på bandspelare. Alla dansar. När musiken stannar måste alla stå blick stilla. De som inte kan åker ut. Den som kan längst vinner. (Måste bedömas generöst för 5-åringar...)

Oj, det var vad jag kom på sådär just nu. Lycka till!
 

Lite till

Skrivet av  Lea
"snurra flaskan" (barnen sitter i en ring, sen bestämmer man nåt som man ska göra, t ex hoppa på ett ben runt ringen, sen snurrar man flaskan och den som flaskan pekar på ska göra det)

"Denna ringen den ska vandra"

"Hunden och benet"

 

Tack för jättebra tips på lekar! (imt)

Skrivet av  EvaLotta
.
 

Artiklar från Familjeliv