Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

tårtidé?

Skrivet av Thelma m Oliver (0211) & Casper 040112
Minstingen fyller 1 år snart och jag skulle vilja göra en "form" på tårtan. Närstorebror fyllde år i november så gjorde jag traktor med släp. Ngn som har ngn idé?? Eller en länk till en sida?
Svar på tråden: tårtidé?

Varför inte...

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
...en fjäril? Skär bottnen i mitten så det blir två halvmånar och lägg de böjda delarna mot varandra.
Dekorera som du önskar och smält choklad och forma till spröt, ben, dekoration etc.

Eller skär (återigen) i halvmånar, och så tar du ut mitten av det hela som en cirkel, plockar bort mittbiten (och sparar) och skiftar upp en av ytter-ringarna så den ligger ände mot ände på den andra, lägg mittbiten som ett huvud i ena ändan så har du en orm...
Dansukker har lite ideer på sin hemsida om jag inte minns fel.
 

Länken glömde jag ju...

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
www.dansukker.com, gå in på "För barn/barnkalas", jag tyckte pirattårtan tex såg kul ut :)
 

Den tårtan

Skrivet av  Thelma m Oliver (0211) & Casper 040112
har jag gjort innan och den är både smidig och enkel att göra och den blir ju jättefin. Brukar bjuda på den när jag fyller år.

Tack för länken, Dansukker hade en hel del bra tips...
Och, tack för tipset
 

Något..

Skrivet av  Ingrid mfl
han/hon tycker om? Eller, varför inte en Etta?

Min minsting älskar Molly så en Mollytårta var given till hennes kalas. Bild (dock endast prototypen, den riktiga fastnade aldrig tyvärr) finns här:
http://www.mamut.com/homepages/Sweden/3/16/twins/mollyprototyp04.jpg

Då dekorerade jag köksluckor med stora Mollyfigurer i papper och hade Mollykakor till. Det kan vara roligt (och lite enkelt) att göra ett sådant tema.

Lycka till!! Berätta gärna vad det blev, alltid bra med inspiration. :)
 

en etta

Skrivet av  Thelma m Oliver (0211) & Casper 040112
hur får mna till den formen? Då bakar man bottnarna själv och gör en mall i papp som man skär efter? Eller finns det ett bättre/smidigare sätt?

Tack för tispen!
 

Dottern fyllde 3 år igår och jag bakade en

Skrivet av  Helén
dalmatinertårta till henne. Den blev jättefin =o)).

Jag bakade två runda tårtbottnar. Den ena bottnen blev ansikte och ur den andra bottnen skar jag ut två runda bitar med hjälp av ett glas som sedan fick bli öron. Jag satte öronen intill den stora runda bottnen på lagom avsånd. Jag hade mosad banan och chokladmousse på ena lagret och vaniljkesella och grädde med jordgubbar på det andra lagret.

Tårtan dekorerade jag sedan med vispgrädde, jag satte två runda chokladplattor som ögon, en salt godis som nos, en röd piratpeng klippte jag till så att den blev som en tunga, mungipor och ögonbryn av chokladströssel och dalmatinerprickar av stora lakritsrullar såna där lp-skivor som man köper i lösvikten.

Vi hade barn med på kalaset som i vanliga inte äter tårta men den här åt de med rykande åtgång, en av pojkarna sa att det var det godaste tårtan han någonsin ätit, så det ble toppenbetyg =o).
 

Det låter som en kanonidé...

Skrivet av  Thelma m Oliver (0211) & Casper 040112
ska fundera vidare på det förslaget, men en dalmantinertårta låter som en skoj idé...

Tack för tipsen!
 

Samma problem här...

Skrivet av  Tira med Albin 040113
Hej förresten :) Jag hittade en rolig sida där jag fått massor av idéer http://www.joline.se/tartgalleriet.htm

Jag ska göra en Spöket Labantårta till Albin. Tänkte göra bottnar i långpannan och sedan skära ut Laban, ha något gott emellan och sedan garnera med grädde och sånt där rött (som jag inte kommer på vad det heter för tillfället). Det verkar ganska enkelt för jag är absolut ingen "tårtkonstnär", dessutom blir det en stor tårta som räcker till många (men jag måste ändå göra två, tänkte göra en Laban och en Labolina).

Lycka till!
*kram*
 

Nämen

Skrivet av  Thelma m Oliver (0211) & Casper 040112
hej! Är du också här och letar tips? *ler* Spöket laban-tårtor verkar vara en bra idé. Jag kanske ska göra spöket Casper, för visst finns det en figur som heter det?

Som reservplan har jag att göra en tårta i utseende som engelst konfekt (tror det heter så). Köper två paket färdiga formar och lägger på varandra med önskad fyllning. Sen färgar jag grädden gul eller rosa och lägger en nobledde i mitten på toppen. Men jag vill ha lite mer "barnslig"...

Lycka till med tårtbakandet!
Kramizar
 

Artiklar från Familjeliv