Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilken är den bästa bröstpumpen?

Skrivet av Aoli
Eller vad har ni för erfarenheter av att pumpa över huvud taget? Har ni provat någon pump som är riktigt dålig kanske? Min bäbis kommer födas vilken dag som hälst och jag hoppas att jag denna gång kommer lyckas bättre med amningen än förra gången. Och funderar på att köpa en pump av något slag. När jag försökte amma Tyra fick jag låna en elektrisk pump från bb, men den gjorde väldigt ont att pumpa med tycker jag. (har ganska små bröst med indragna bröstvårtor om nu det gör någon skillnad) Så jag skulle vilja ha lite råd och tips av er om vad det finns för olika bra pumpar att köpa eller vilka man ska akta sig för.
Svar på tråden: Vilken är den bästa bröstpumpen?

handpumpning

Skrivet av  Anna
Jag skulle nog säga att den bästa pumpen är dina händer. De nöter inte på brösten och kan pumpa ganska effektivt. Annars brukar man säga att endast de elektriska pumparna är tillräckligt effektiva. Min erfarenhet av pumpar är Avents och apotekets, de drar sönder bröstvårtan tyckte jag, men mina bröst är ganska känsliga...
 

Det är sååååå olika...

Skrivet av  Mia KL & Samuel 030222
jag trivdes super med apotekets medan andra avskyr den.

Andra förordar Avent isis men den funkade överhuvudtaget inte för mig.

Så jag körde med apotokets i 7 mån och även handmjölka. Dock hade jag svårt att handmjölka för att kunna frysa in mjölken utan använde det för att lätta på trycket.

Du får prova olika helt enkelt och se vad som passar JUST DIG. Det går inte att ge råd till tyvärr.
 

Apotekets funkade inte alls...däremot Avent isis!

Skrivet av  Maja
...hihi...du blir väl helförvirrad av alla våra olika svar!?
 

Barnet :-)

Skrivet av  Kattis
Barnet är faktiskt den absolut bästa "pumpen" :-) Så förutsatt att din bebis tar bröstet, så är det MYCKET effektivare för mjölkproduktionen att amma ofta än det är att pumpa.

Men visst kan man ha enormt stor nytta av en bra pump, om man av någon anledning inte själv har möjlighet att amma barnet, eller om barnet har svårt att suga. Vilken pump man då trivs bäst med är väldigt individuellt. Vissa mammor tycker att apotekets billiga handpump funkar utmärkt, medan andra inte får ut en droppe med den utan behöver en annan pump.

Och så finns det en del mammor som inte får ut något med pump överhuvudtaget. Det betyder inte att de inte ha rnågon mjölk. Utan det är ju helt enkelt så att man får inte samma "hormonkick" av pumpen som man får när barnet suger. Och en del mammor har då svårt att släppa ifrån sig mjölken när de pumpar. Men med mycket övning och tålamod så brukar det gå så småningom.

Men det absolut viktigaste när du får ditt barn, det är att kräva att BB-personalen hjälper dig att lägga till din bebis så att bebisen tar ett stort och bra tag om bröstet. Då slipper du få ont i bröstvårtorna, och amningarna blir effektiva vilket är viktigt för mjölkproduktionen.

Om du får ont av att amma - kräv hjälp direkt av personalen. Och nöj dig inte med att de säger att det ser bra ut. Smärta är alltid en varningssignal,det ska inte göra ont att amma utan då är det nästan alltid så att barnets läge och/eller tag om bröstet behöver justeras lite grann.

För att mjölken ska rinna till bra, så är det viktigt att amma helt fritt. Låt ditt barn få suga så ofta det vill, då kommer din mjölkproduktion att komma igång bra.

Lycka till!
 

Medela Minielectric min favorit (imt)

Skrivet av  Tango
......
 

Har provat tre

Skrivet av  Madick o Lucas 0205 + bf 2/2
Först provade jag en från apoteket. AJ säger jag bara... Sen en elektrisk som jag hyrde från BB, den var väl ok, men den tar ju i även om det inte behövs. Så jag köpte en Avent Isis och den är SUPER! Jag sålde mjölk (20 liter...) + hade i frysen till Lucas (hade häst och var borta på kvällarna) så jag pumpade mycket.
 

Pump

Skrivet av  Isa
Jag har testat handmjölkning=funkade inte alls för mig
Apotekets handpump=gjorde ont och funkade jättedåligt
Medela Minielectric=klart den bästa för mig. Steglöst sug i den, lätt att använda och gör inte ont. Alla upplever ju inte samma sak kanske men jag gillar den klart bäst!
 

Artiklar från Familjeliv