Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

LITEN tjej äter sällan

Skrivet av Retva
Hon är inte jättepyttig utan följer sin kurva åtminstone ganska bra. Hon är 5 månader, 62 lång och väger 5800. Ingen bamsing direkt, men åtminstone större än vad hennes syster var i samma ålder.

Hon har lite konstiga ätvanor numera. Hon äter en stadig frukost från brösten på morgonen, ofta i intervaller medan vi fortfarande ligger i sängen. Denna intas allt emellan 5-8 på morgonen. Vi stiger upp, hon är pigg och glad till ca 11, då hon somnar och sover i 1-2 timmar. Brukar försöka ge henne tutte antingen innan hon somnar, eller opckså direkt när hon vaknar - men hon är sällan och aldrig hungrig förrän vid 14-15! Det är ett långt uppehåll väl?
Bortåt 16-18 äter hon igen och jag brukar försöka fylla på med gröt, vilket hon äterhögst en halv portion av. Mellan 20-22 ammar jag och fyller på med flaska - någon dl brukar hon dra i sig innan hon somnar. Jag väcker henne sedan mellan 1-3 och ger henne en slurk till. Om jag inte väcker sover hon 8-10 timmar utan mat.
Inte så att jag tror hon är sjuk eller så, men jag känner att hon får för lite mat - eller, kanske bara att hon äter för sällan för sin ålder. Vad tycker ni experter?
Svar på tråden: LITEN tjej äter sällan

Det låter som om hon äter sällan

Skrivet av  Skorpan
men det är svårt att veta vad som är _för_ sällan.

Det bästa sättet att veta om de får i sig nog med mat är att dels se på hur de verkar må. Är hon pigg och glad för det mesta, så brukar det vara OK.

Sedan brukar man säga att de ska kissa i 5-6 blöjor per dygn. Använder du tygblöjor ska du märka av kiss i 8 blöjor. Skulle hon kissa mindre än så kanske du ska fundera på om hon behöver mer. Och i så fall kanske du ska prata med BVC om det.

Annars så är egentligen det du kan göra att erbjuda henne bröstet utan att truga och sedan lita på att hon känner vad hon behöver.
 

Om..

Skrivet av  Miamamman
Om du inte väcker henne mitt i natten då? Hon kanske tar sitt "matuppehåll" mellan 8 och 15 istället för som hon naturligt skulle göra på natten?
Gröt och välling (eller vad du nu ger från flaska) är ju mer svårsmält för en 5-mån än vad bröstmjölk är, så om du är orolig skulle jag hellre minska på det och se om hon ammar mer. Grören kan ju ta plats från bröstmjölken och innehåller inte lika mycket av sådan näring som hon kan tillgodogöra sig.
Och så det Skorpan skrev om att hon ska kissa ordentligt. Är hon dessutom pigg och glad är det säkert ingen fara.
 

Artiklar från Familjeliv