Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Felaktigt tag, hjälp!

Skrivet av Cecilia m Gustaf - 02 & Emma 041109
Jag tycker att min lilla tjej (5 veckor) har ett felaktigt tag om bröstet när hon äter. Bröstvårtan blir tillplattad, allra helst från vänster bröst. Höger bröst är ganska OK - där har jag också mest mjölk känns det som.

Behöver tips hur jag ska få henne att ta ett riktigt tag. Hon öppnar munnen väldigt lite, ser det ut som, hon vill liksom suga in bröstvårtan istället för att gapa stort.

I början fick jag lite sår på bröstvårtorna men de gick bort ganska fort och nu känns det ju när hon tar sitt tag men det gör inte jätteont.

Det går som sagt bättre på höger bröst än på vänster.

Eller är det försent att få henne att ändra tag, är rädd att mjölkproduktionen inte blir så bra när hon inte ammar på rätt sätt. Är van att ha jättemycket mjölk - överflöd(hade så med min son) men nu känns brösten aldrig riktigt fulla och hon vill amma jätteofta, precis som hon inte blir riktigt mätt

Tar tacksamt emot tips.....vill ju inte börja med tillägg när vi egentligen inte ska behöva, tycker jag
Svar på tråden: Felaktigt tag, hjälp!

Det är aldrig försent

Skrivet av  Skorpan
men det kan ta lite tid och kräva lite tålamod. Taget är inte perfekt här heller...

Det första du kan göra är att se till att hon ligger så bra som möjligt vid ditt bröst. Hon ska ha din bröstvårta pekande rakt in i ansiktet lite uppåt och i höjd med hennes överläpp.

Det andra är att uppmuntra henne att söka länge och låta henne böka och gruffa tills hon gapar så stort att dte ser ut som om hon jäspar. Börjar hon gråta, så trösta en stund och försök igen.

Det tredje är att avbryta amningen när det ser ut eller känns som om hon inte tagit rätt.

Får du inte bukt med det själv, så sök hjälp. Amningsmottagning på sjukhuset eller en hjälpmamma i Amningshjälpen som gör hembesök kan vara precis vad man behöver.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för produktionen. Barn är olika och har olika amningsbeteenden. Det är heller aldrig försent att jobba upp produktionen.

Om hon kissar i 5-6 blöjor per dygn och verkar rimligt pigg, så behöver du inte oroa dig.
 

Tack så mycket för tipsen

Skrivet av  Cecilia m Gustaf -02 & Emma 041109
vi övar på här hemma för att få rätt tag.

Hon går upp jättebra i vikt och kissar 5-8 blöjor/dag och är pigg så jag är inte så orolig för det.

Men jag skulle vilja att hon fick ett bättre tag - verkar fungera bättre när jag ligger ner......får köra så ett tag.

tack igen för tipsen
 

Kort svar...

Skrivet av  Sandra
...för jag har lite brådis.
Men, de råd Skorpan gett är jättebra.
Se till att hon ligger mage mot mage.
När hon gapar som störst ser du till att hon tar tag.
Ett tips är att "smörja" hela vårtgården med antingen bröstmjölk eller olivolja för då liksom "halkar" tutten in mer i munnen på bebisen.
Ett annat tips är att när hon sugit tag, så ta ett tag på hennes haka och "dra" ned den-då får hon in mer tutte - funkade för mig ialla fall.

Lycka till!
 

Ah bra tips med

Skrivet av  Cecilia m Gustaf -02 & Emma 041109
bröstmjölk eller olivolja, ska prova det och även att dra lite i hennes haka när hon fått tag....

tack så mycket
 

Artiklar från Familjeliv