Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sov och amningsfråga (på amning och sömn snack)

Skrivet av Camilla me Emilia & Ludvig 041120
Har en liten pojke på lite drygt 3 veckor. Ammningen fungerar kanon bra. Har massor av mjölk och han ökar fint i vikt, ca 500 gram i veckan. Han använder ingen napp.

Har en fråga angående kvälls amningarna och sömen.
Från ca 18 på kvällen så gör han inget annat än att gnäller efter tutten. Jag hinner precis amma klart på ena börstet och lägga ner honom (brukar nästan alltid somna vid bröstet) så vaknar han och gnäller. Skriker inte utan gnäller bara. Blir inte nöjd förrän han får nästa tutte.

Så jag och min son är helt ihopsammanväxta på kvällarna.
Varför vill han amma så mycket på kvällarna.
Han håller på så här fram till ca 22-23 på kvällen, då han somnar vid tutten endast om jag ligger ner med honom. Har försökt natta honom tidigare genom att lägga mig med honom tidigare. Men han somnar ialalfall inte förrän vid 22-23.
Ibland kinkar han vid tutten och försöker stopps in händerna i munnen samtidigt som tutten. Varför gör han så? Har för mig att det är ngt barnet gör då de är förvirrade i sin amningsteknik. Men på dagarna så ammar han ju helt problem fritt, samt på natten då han ammar.

Någon som har n¨gra tips på hur jag får honom att somna tidigare på kvällarna?
Lite små jobbigt då han vill vara vaken så pass mycket längre än vad jag orkar..

Tacksam för svar!
Svar på tråden: Sov och amningsfråga (på amning och sömn snack)

Hej!

Skrivet av  Skorpan
Jag har ingen annan förklaring än att det är så de gör och att det är deras sätt att umgås och ladda inför natten. Din Ludvig är ett perfekt normalt spädbarn.

Det bästa du kan göra är att acceptera att dte är som det är och se till att någon annan tar hand om övriga kvällsbestyr. Försök se det, inte som något hemskt och tvingande, utan som din chans att sitta och ta det lugnt med ett mycket legitimt skäl. Du är nyförlöst och behöver faktiskt ta det lugnt själv också.

Min tjeja är ju 5 veckor och är också en igel på kvällarna. Visst blir man less ibland och visst är det svårt för storobror att haja, men det finns faktiskt inget att göra, utöver att försöka ändra sin egen syn på det.

Det är OK att slumra och sova sig igenom amningarna och det är OK att inte orka få så mycket gjort dagen där på. Hur gammal är Emilia? Går hon på dais eller är hon hemma? Sover hon middag? Eller för att fråga mer rakt på: Kan du sova middag under någon för Ludvig lugnare del av dygnet? Om inte kanske du ska be någon om hjälp och avlastning ibland så att du får vila.

Vad jag kan lova dig är att dte ju går över. Det är de första månaderna som är så här.

I många kulturer får kvinnan "lata" sig i hemmet med bebisen de första 30-40 dagarna efter en förlossning. Kvinnor i släkten och grannar kommer och avlastar och ger henne mat, dryck och massage och fixar hushållssyslorna. På de ställena där det fortfarande tillämpas är andelen kvinnor som får depresioner efter förlossningen mycket lägre, typ halverad. Det tål att tänka på...
 

samma här

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
Torkel, 4 veckor, är en sugpropp på kvällarna. På dagarna äter han från ena bröstet och är nöjd. På kvällarna får jag byta bröst i ett och somnar han så sover han kanske 15-20 min. För natten somnar han vid 22-23 tiden. Lite jobbigt med tanke på att jag även har en 16 månaders hemma.
Jag tror att han tankar en massa mat och närhet inför natten. Han har strörre uppehåll mellan amningarna på natten gämfört med dagen.
 

Känner igen det och jag har svarat

Skrivet av  Gullet med E 0307 & L 0411
dig inne på sömnsnacket.

 

Tack för era svar,

Skrivet av  Camilla me Emilia 9911 & Ludvig 041120
var precis som jag trodde.. Att det var ett normalt beteende för en liten bebis. (Minns inte så mycket från Emilias tid som bebis, var ju 5 år sedan =)

Det är bara att mysa av tiden med "sugropp" och förhoppningsvis så tänker han sluta hänga vid min tutte inna 15 år fyllda =)
 

Artiklar från Familjeliv