Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hoppas på svar om när mjölken...

Skrivet av Anna med älsklingarna små
Hej!

Jag har en son på nästan 5 månader som jag helammar. Han har sedan 1-2 veckors ålder haft problem med magknip. Jag slutade därför helt med mjölkprodukter redan då besvären uppträdde då jag gjorde så när jag ammade min dotter med gott resultat. Även denna gång blev det ett bra resultat och magknipet försvann nästan helt. Jag har upplevt att när jag råkat få i mig mjölkprodukt blir han skrikigare och gasigare.

För en månad sedan ca så började vi testa lite gröt till honom (pulvergröt inneh. mjölk). Jag är osäker på om han reagerar eller ej då han har varit mycket förkyld nästan hela hösten.

Själv är jag fortfarande helt mjölkfri men längtar efter att börja äta "normalt". Om jag tar ett glas mjölk tex, när kan jag i så fall förvänta mig att han ev reagerar och med vilka symtom? Eller om han får lite gröt, när når detta i så fall magen och tarmarna? Med dottern började jag med normal kost vid 4 månader och det gick jättebra, hon klarade sedan även att själv äta mjölkprodukter enda från början.

Hoppas på svar!

//Anna
Svar på tråden: hoppas på svar om när mjölken...

Jag vet...

Skrivet av  Mamma Mia
... att många i min ankomstgrupp hade liknande upplevelser från de första månaderna, bebisarna reagerade när mamman åt mjölkprodukter. Nu är våra barn ca 8 mån o de flesta av dem (som tidigare visat reaktion) har nu inga problem med gröt el andra mjölkprodukter. Kanske var det något tillfälligt under den första känsliga "kolikperioden" men något som förhoppningsvis mognar i tarmsystemet så småningom. Det du får göra nu är väl att prova äta mjölkprodukter själv, reagerar han så kommer det ganska snabbt. Riktig laktosintolerans är ovanligt hos spädbarn men symtom är bla magknip, lös avföring, trötthet, utslag. Lite känslig mot mjölkprodukter är nog ganska många, de kan vara lite svårsmälta för magen o kan irritera en känslig tarm utan att det betyder att man är allergisk.
Det är ju ingen brådska att prova på sonen ännu men när du känner att det är dags så får du väl prova med lite gröt el så. Vill du vänta ett tag till så kan man göra egen gröt utan mjölkprod i.
Det blev lite svamligt men jag hoppas du förstod hur jag menade! Lycka till! =)
 

Tack!

Skrivet av  Anna med älsklingarna små
JAg ska göra så!
 

Artiklar från Familjeliv