Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad gör man med bvc??

Skrivet av Tiz
På vårt bvc, liksom på å många andra verkar det som, får man mycket konstiga råd angående amning.
*Det ska ammas var 4:e timme,
*när barnen är så här stora (3 månader) behöver de inte äta mer än fyra ggr/dygn, de bör inte heller äta på natten. Var inte rädd att ge tillägg om de vill äta oftare.
*Man _ska_ amma ca 10 minuter från varje bröst varje amningstillfälle, låt inte barnen snutta! Det kommer då mjölk och barnen får ont i magen. Bäbisar har så små magar så de blir fulla s fort, därför ska man inte amma för ofta för då får de ont i magen. Prova napp!

osv, osv.. Men det är ju ett under att mammorna i min stadsdel överhuvudtaget _kan_ amma med såna här råd från bvc. I vår stad finns ingen amningsmottagning som man kan vända sig till. Därför är man ju hänvisad till bvc som uppenbarligen inte har uppdaterat sig vad det gäller amningsforskningen på decennier. Vad gör man? Jag blir allvarligt bekymrad när jag och mina kompisar får såna här råd. Hade inte amningssnack här funnits med alla hjälpmammor hade min amning då inte fungerat så bra som den gör.

Kan man klaga någonstans? Ska man skriva och påpeka denna brist hos klinikchefen? Fast å andra sidan tror jag att det behövs nyutbildningar för dessa gamla bvc-sköterskor som har kunskaper som är alldeles för gamla.

Detta har bekymrat mig ett tag. Vill man få hjälp om man har problem i min kommun/län så är det svårt. Till BBs amningsrådgivning får man bara komma en vecka efter att man lämnat BB. Sedan är man hänvisad till bvc som tyvärr inget kan. Det stjälper nog fler än vad det hjälper. Man tar ju faktiskt sköterskorna på allvar och tror att de säger är rätt. Tur att man själv har mer kunskap i ämnet så man vet när man ska sålla....

Ville bara prata av mig lite ock diskutera hur man får fatt i problemet och kan lösa det.
Svar på tråden: Vad gör man med bvc??

Ja, det är ett stort problem...

Skrivet av  Kattis
...att amningskunskaperna är så varierande på BVC. Det finns ju BVC-sköterskor som är jättekunniga och uppdaterade inom amning, men sedan finns det ju tyvärr också sådana som fortfarande kör med amningsråd som kommer direkt från 40-talet :-)

Legitimerad sjukvårdspersonal är enligt hälso- och sjukvårdslagen skyldiga att ge alla sina råd "utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet". De råd som du beskriver är ju klart felaktiga, de saknar helt stöd i vetenskapen och all erfarenhet visar tydligt att de inte fungerar. Så därför tycker jag det vore jättebra om du orkar skriva till barnhälsovårdsöverläkaren i ditt landsting och klaga.

Inom Amningshjälpen försöker vi ha ett gott samarbete med BVC och har det också på många håll, vidareutbildning inom amning finns bl a i Stockholm och Uppsala men tyvärr är det ju långt ifrån alla BVC-sköterskor som uppdaterar sig.

Det bästa man kan göra är nog att skriva och klaga, ju fler som orkar göra det, desto större chanser att det ger resultat. Problemet är väl att det är så väldigt få småbarnsföräldrar som hinner och orkar skriva protestbrev :-)
 

Jo, jag

Skrivet av  Tiz med Ville
tänker skriva och klaga! Frågan är bara hur jag ska formulera mig. Ska man ange namn? Gällande vårdcentral kanske räcker?
 

Jag tycker att...

Skrivet av  Kattis
...du bör ange namnet på sköterskan i fråga. Dels ger det klagomålet större tyngd, men framför allt eftersom det ju kan finnas fler än en sköterska där och då riskerar du att någon annan oskyldigt anklagas och får kritik.

Lycka till!
 

Känner likadant...

Skrivet av  Wondergirl
Jag är hjälpmamma och ungefär 9 av 10 som ringer har fått råd av BVC som närmast förstört amningen för dem. Jag upplever inte BVC som nåt stödforum alls, utan snarare ett förstörforum. Jag brukar även få följdfrågor om sömn och smakisar och även här så har BVC gett dem knasiga råd.
Måste säga att egentligen så skulle de som jobbar på BVC ha en speciell utbildnin när det gäller amning ( liknande dem vi hjälpmammor har) eller så skulle det vara en extern enhet med amningsfrågor.

Jag har ingen aning om hur man ska kunna lösa problmet. På vår BVC mottagning har vi nog ca 10 olika BVC-sköterskor och man träffar olika varje gång, vissa är direkt olämpliga att jobba med människor överhuvudtaget.
 

Ja, jag förstår

Skrivet av  Tiz med Ville
inte varför inte distriktsköterskorna och barnsjuksköterskorna får er utbildning? Det är ju absurt. Hur kan man påverka detta som bverkar vara ett problem landet över??
 

Artiklar från Familjeliv