Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ersättning eller välling?

Skrivet av ammande mamma
Min älskling som blir 7 mån. på lördag helammas, men får smakportioner. Nu måste jag tyvärr börja ge honom flaska av olika orsaker. Vad är skillnaden på ersät. och välling? Fördelar o nackdelar?
Nån som vet?
Svar på tråden: Ersättning eller välling?

Näringsinnehållet!

Skrivet av   Venus
Välling och gröt är lika och ersättning och bröstmjölk är lika.
Ska du ersätta amningen tycker jag du ska välja ersättnig istället för välling!
 

Hej!

Skrivet av  Skorpan
Ersättningen är ersättning för modersmjölken mer rakt av och sammansättningen efterliknar så gott det går modersmjölken. Ersättning kan barnet äta i princip obegränsat, fri flaskning.

Välling är i princip flytande gröt, men med extra vitaminer och mineraler tillsatta om man talar om köpe-välling. Men vällingen bör du inte ge ett obegränsat antal mål av, utan ca 2 välling/gröt mål per dag är väl det mesta man ska ge.

Sedan innehåller vällingen gluten, de flesta sorter, vilket gör att man definitivt ska introducera den i sakta mak, för en plötslig introduktion av mycket gluten ökar risken för glutenintollerans.

Så om du ska ersätta mycket amning så bör du ersätta större delen av amningen med ersättning och kanske lite välling i om du vill ökande mängd upp till ca 2 flaskor per dygn.

Nu vet jag inte hur snabbt du behöver lägga ner amningen, men det går att helt gå över till "vanlig" mat i den åldern, men det kräver att just din lille är med på det och att du har tid att introducera olika matvaror i rimligt lugn takt.

En annan sak om du måste sluta tvärt, så kommer du antagligen behöva mjölka ur en del i början, för att inet få en mjölkstockning. Hör av dig om du behöver råd om det också.
 

Tack, snälla gulliga ni!

Skrivet av  ammande mamma
Då vet jag!

Nä älsklingen är bara sådär intresserad av mat. Ett par teskedar, sen är det stopp.
Jag får ta ersättningen!....Eller ja, hans pappa! :)
 

Artiklar från Familjeliv