Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

behöver råd om sluta dra ned på amning

Skrivet av X-tjejen
Min dotter 13 månader gammal har en ful ovana att snutta snutta snutta
sitta vanlgit i knät duger inte utan det ska snuttas
om jag inte låter henne ammas/snuttas skriker hon vansinnigt så man blir ärligt talat tokig
hur i hela friden ska jag orka sluta amma henne när jag blir tokig av hennes skrik

bära henne och trösta utan bröstet fungerar inte hon ålar skriker sparkar
vet att jag skämt bort henne med tutten men nu har vi verkligen hamnat i en ond cirkel jag kan inte sluta orkar inte med skriket och situationen om hon inte får snutta

varför jag då vill sluta med snuttandet? ja det kan man fråga sig
jag är gravid och trött och snuttandet håller mig vaken på nätterna och jag blir stel i rygg axlar och får ont i kroppen av att hålla henne i timmar på dagtid.
dessutom har jag en 3.5 åring som vill ha andra aktiviteter än att mamma bara sitter still som ett fån *ler*
Svar på tråden: behöver råd om sluta dra ned på amning

Hur brottom har du?

Skrivet av  Skorpan
Vill du att det ska ta slut snabbt, då är det tyvärr inget annat att göra än att sätta hårt mot hårt. Säg Nej! och trösta på annat sätt även om det är jobbigt.

Om du kan tänka dig en långsammare variant, som dock kan ta rätt lång tid, så gäller det att se till att situationer då hon vill amma uppstår så sällan som möjligt. Håll henne sysselsatt med kompisar att vara ute eller vad som nu distraherar henne. Sätt dig inte ner om du inte är beredd att amma.

Erbjud aldrig amning och försök avleda när det går. Det leder till avvänjning, men tidsschemat för det hela är svårt att förutsäga.

Givetvis kan du göra någon kombination. Tex bestämma att i vissa situationer är det helt enkelt Nej! men i andra kör du den lugnare varianten.

Det är inte lätt att sluta amma innan barnet vill och det blir oundvikligen en sorg. Jag tror som Kattis skriver en bit ner att dte justaste är att ändå stanna nära, även om det kanske är enklast att åka iväg och låta pappa hantera det hela. Att stanna och trösta och visa att du finns där även om brösten inte är med.

Om det gör ont att amma pga graviditeten kan du säga att de är "trasiga" eller någon annan lämplig variant på att de gör ont. Kanske kan du rakt av säga att det gör ont. Min son tog inte det så bra utan trodde att det onda var hans fel om jag sa så, så jag sa att det var trasiga. Men gör det som funkar.
 

tack så mycket för ditt svar

Skrivet av  X-tjejen
jag ska nog köra på mjukisvarianten
det är ju inte akut
men ska vara lite hårdare med att jag bestämmer lite mer när det får snuttas
det gick faktiskt rätt bra inatt
hon vände sig och somnade utan för mycket snutt
så vi kanske redan är en bit på väg
*hoppas*
 

Artiklar från Familjeliv