Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dåligt tag på ena sidan

Skrivet av Fia med Emma och Linnéa
Min tjej är tio månader och ammas fortfarande en hel del(4-10ggr per dygn) men sista veckorna har vi lite problem med taget på ena sidan. På vänster sida kan hon amma hur bra som helst men på höger så funkar det bara bra när vi ligger ner för annars blir taget för litet/snett/konstigt på alla sätt och det gör ont på mig. Kan vi rätta till detta eller ska vi rätta in oss i ledet att amma bara vänster på dagarna och sen höger på nätterna eller liknande? Min tjej behöver dessutom amma från båda sidorna för att bli mätt vilket försvårar saken lite. Några tips?
Svar på tråden: Dåligt tag på ena sidan

Oftast kan man rätta till taget...

Skrivet av  Kattis
...även när man har ammat länge. Så det tycker jag du ska prova i första hand. Kolla att du placerar din lilla tjej så att din bröstvårta hamnar mellan hennes överläpp och nästipp när hon ska ta tag. Killa med bröstvårtan mot hennes överläpp, det stimulerar henne förhoppningsvis att öppna munnen riktigt stort. Helst ska hon gapa så mycket att det ser ut som att hon gäspar när hon tar tag.

Om det är svårt att få henne att gapa stort när hon tar tag (en del lite äldre bebisar är så rotade i sina amningsvanor att det är svårt att ändra), så kan du försöka att liksom trycka in mera av bröstet i munnen på henne medan hon suger. Du sätter då fingrarna strax utanför/snett ovanför vårtgården och trycker neråt i riktning mot vårtgården, så att hon måste flytta underkäken längre bort från bröstvårtans bas (där själva vårtan övergår i vårtgården) för att kunna ta in mera bröst i munnen.

Om det inte funkar att förbättra taget så visst kan du köra ena bröstet på dagen och det andra på natten. Fast under en övergångsperiod, medan brösten ställer in produktionen, så behöver du nog mjölka ur lite grann då och då för att lätta på trycket, så du undviker mjölkstockning.

Om hon inte blir mätt av att enbart amma ett bröst så får du kanske försöka amma oftare under en period, då ökar ju produktionen. Det är aldrig för sent att öka den. Och naturen har ju gett oss två bröst för ifall vi föder tvillingar, så ett bröst räcker faktiskt till att föda upp ett barn :-)
 

Tack

Skrivet av  Fia med Emma och Linnéa
Det jag tycker är så lustigt är ju att taget på det ena bröstet är så bra men snudd på katastrof på det andra. Förstår inte varför men det finns väl inte svar på alla frågor. Jag ska dock försöka mig på ditt lilla tricks för att öka mängden är inte så lätt här eftersom madame är en matvägrare. Det blir att ta till pumpen i såna fall och den sade tack och godnatt när jag var inlagd på sjukhuset för lite sen:0( Får väl köpa en ny om det inte löser sig.
Tack för svaret!
 

Koppla loss och försök igen

Skrivet av  Susanne med Viggo -03
Så brukade jag alltid göra med Viggo om han fick för dåligt tag. OM han blev losskopplad blev han oftast ännu ivrigare att få tillbaka bröstet och gapade då lite större när han tog tag igen. Blev det inte tillräckligt bra försökte vi en gång till osv.

Man känner ju om det gör ont när de tar tag och mitt råd är att koppla loss och inte nöja dig förrän det känns bra. Jag fick "skavsår" på nolltid om taget var lite felaktigt och det fick man ju lida för i flera dagar sen.

Sedan kan ju brösten vara lite olika riktade. Min ena bröstvårta pekar till exempel lite mer nedåt än den andra och då behöver man ju hålla barnet lite olika på de båda sidorna. Gör som Kattis skrev och kolla in att barnet verkligen ligger rätt i förhållande till bröstvårtan och justera annars lite. För mig var det tydligt så att jag hade ett "sittbröst" och ett "liggbröst" i början, på den ena sidan var det lättare att sitta och amma, medan jag var tvungen att ligga för att amma från det andra bröstet om tagen skulle bli optimala.

Hoppas att ni får ordning på det hela!

mvh,
Susanne
 

Skulle jag

Skrivet av  Fia med Emma och Linnéa
koppla loss och börja om me rän vad vi gör nu skulle Linnéa lägga av att äta. Ett par gången funkar dock men sen är det bara att gilla läget eller byta bröst. Vi brukar byta sida eller gå och lägga oss en stund om inte storasyster är hemma.
Det jag själv upplever som lite problematiskt är väl att hon från början tar ett bra tag men sen vill hon mysa vilket hon gör genom att "knåda" bröstet och då blir taget riktigt dåligt. Det funkar lite bättre om jag håller fast hennes händer men ibland blir hon arg då och då är det bara inse att man får gå och lägga sig eller nåt istället. Har funderat på att ge henne en gosefilt att knåda istället, eller en gosenalle eller liknande. Kan det funka tro???
Tack för svaret!
 

Artiklar från Familjeliv