Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur är det med narkos?

Skrivet av Vildänglarnas mamma
Vet att det skrivits om detta förut, men jag kommer inte ihåg om det blev riktigt klart vad som gäller. Kanske de som opererats nu kan svara mig.

Jag ska opereras i januari och lär då fortfarande amma min då 14 mån. tjej. När jag berättade det för läkaren sa hon att jag måste kasta mjölken från den dagen, men hon visste inte om jag kunde amma på kvällen och natten efter. Hon sa att jag kunde fråga narkosläkaren sen.

Är det någon som vet hur många timmar det ska gå emellan nedsövning och första amning? Eller kanske från det att man vaknat tills man ammar? Är det säkert att man måste pumpa och kasta? Är det inte så att ämnen som lämnar blodet samtidigt lämnar mjölken? Det tror jag att jag hört.

Vore jättetacksam om någon kan ge mig lite klarhet.Det är ju inte säkert att narkosläkaren är "amningsexpert", utan risken finns ju att han/hon tar det säkra före det osäkra och då kommer min tjej att vara mycket ledsen den natten (och jag med). Och det kanske inte är nödvändigt menar jag.
Svar på tråden: Hur är det med narkos?

När jag gjorde titthål...

Skrivet av  Wondergirl
och hade narkos så sa de att jag skulle undvika amning i ca 12 timmar, något jag inte lyckades med, utan ammade igen efter 8 timmar.
Jag tror det beror på hur länge man är under narkos också. Men narkosläkaren borde ju veta hur länge det är i kroppen. Större barn klarar ju lite mer än mindre barn. Min dotter var lika gammal när jag opererades och jag lyckades som sagt hålla mig i knappt 8 timmar innan jag ammade igen ( från det att jag vaknade).
 

Op gallan

Skrivet av  Skrållan
då lillan var 3 mån. Narkosläkaren rekomenderade ca ett dygn. Och det funkade alldeles utmärkt.
Op på morgonen. Låg kvar till dagen efter. Ammade direkt på morgonen då maken kom upp med lillan.

Men jag har hört dem som fått helt andra rekomendationer.
När jag fick Ketogan för gallanfall före och blev inlagd(inflmmationi gallan) trodde nån läkare att jag inte skulle kunna amma. Men de rådfrågade BB och fick svaret att det skulle gå bra.
 

Ofta...

Skrivet av  Kattis
...kan man faktiskt amma så snart man orkar efter operationen. Det beror naturligtvis på hur man mår, vissa påverkas ju mycket av narkosen och mår kanske illa och så under flera timmar efteråt, medan andra är förhållandevis pigga. Det beror också på vilka smärtstillande medel man får.

Men efter mindre ingrepp så brukar det alltså vara okej att amma så snart man vill och känner sig redo efter att man vaknat upp.

Kolla gärna om det finns någon amningsmottagning på sjukhuset där du ska opereras, i så fall kan de ge dig råd och stöd.

Lycka till, hoppas att allt går bra!
 

Op galla här med

Skrivet av  mie med Valter03 och Hoppsan bf 24/4
Detta i nov förra året när pojken var 4 mån. Då sades det att det var ok att amma direkt efter om jag kunde/ville.

Se bara till att det journalförs att du ammar så du inte får smärtstillande EFTER op som inte är ok. Detta hände iofs i mitt fall (2 ggr) trots att det stod i journalen.

Jag fick även låna en pump från BB men jag orkade varken amma eller pumpa på många timmar efter op men jag mår ofta väldigt dåligt av narkos.

Lycka till med din op!

/mie
 

EDA?

Skrivet av  Maria m. 2 barn
När jag skulle opereras för en månad sen så bestämde narkosläkaren när hon hörde att jag ammade att slopa narkosen och ge mig ryggmärgsbedövning istället.

Är det kanske möjligt för dig också? Jag vet ju inte vad du ska operera.
 

Tack allihop för bra svar!

Skrivet av  Vildänglarnas mamma
Min tjej behöver ju inte amma för att få mat, vilket förstås är bra, men å andra sidan är det svårare att ersätta med något annat. Så jag blev jätteglad när jag tolkar era svar som att det borde vara Ok att amma iallafall på natten. Ska kolla med amningsmottagningen, det borde finnas eftersom det är Sahlgrenska och visst kanske det går med ryggbedövning. Det är iallafall rätt område!
 

Artiklar från Familjeliv