Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som ammar fritt..

Skrivet av Malin m Elsa-Märta
..hur många gånger tuttar era små under ett dygn?? I genomsnitt..

Bara lite nyfiken..
Svar på tråden: Ni som ammar fritt..

Det är jätteolika

Skrivet av  Pallas
Skulle gissa att det rör sig mellan 6 och 20 ggr/dygn i snitt, varav 3-10 ggr på natten. Det ser så olika ut beroende på hur dagarna ser ut och var i sin utveckling Viktor befinner sig. Han är 7 månader och har precis börjat med smakisar, dvs han har fått i sig nån tesked gröt och nån tesked melon samt sugit på äpple, alltså inget att hurra för ur näringssynpunkt.
 

Svårt att svara på

Skrivet av  Gullet med E 0307 & L 0411
15-20 gånger men det beror på att kvällarna är intensiva tuttningsperioder.
 

Typ 5000

Skrivet av  Anso
just nu - vi är sjuka båda två och det är ingen ände på ammandet.... =( men en normal dag är det nog kanske 5-15 ggr - jag räknar dock inte så jag gissar bara. hon är 13 månader förresten
 

Nu är amningtillfällena

Skrivet av  Skrållan m Hampus & Maya
över för denna gång, men bägge mina ammade sällan. Inte vad jag tänkte mig före första barnet precis.
En 6 ggr/dygn. Lillan kunde amma lite oftare på kvällen en period där runt 2-4 mån då hon var väldigt närhetstörstande.
 

Jag får erkänna

Skrivet av  Skorpan
att jag inte kan svara... Dels räknar jag inte och sedan vet jag inte hur man definierar ett tillfälle...

Min lilla är nu 5 veckor och ammar ju ofta mer eller mindre oavbrutet på bla kvällarna i flera timmar, vilket ju är vanligt. Men hur ska man dela upp det i tillfällen?

Sedan har hon vissa dagar då hon mest sover och andra dagar då hon äter massor och så andra dagar då hon är vaken lite mer utan att amma.

Men en gissning är 8-20 gånger beroende på dag och hur man räknar maratonamningarna.
 

Ingen aning

Skrivet av  Vickan m EJ
Kommer inte ihåg hur ofta mina barn tuttade. De var glada och pigga, växte och utvecklades så de fick i sig vad de behövde i allafall =)
 

ingen aning.

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
På kvällarna är det ju i princip konstant så jag har ingen aning om hur många gånger jag ammar honom.
 

Olika här med

Skrivet av  Zukits med Filip 18/6
Är vi hemma brukar det bli 1-2 tim mellan amningen och är vi ute så brukar han hålla sig 2,5-3 tim. På nätterna vaknar han ofta (ca 4-5 ggr) men ett första långt sovpass på 3,5 tim brukar det bli och sen vakna varje 1-1,5 timme. Är nog inne i en lite orolig period.
 

Ammar inte fritt längre, men...

Skrivet av  Amelie
när dottern var under halvåret blev jag så ställd av sådana frågor. Vad då hur många gånger? Skall man räkna dem också? Hur räknar man? Är en gång ett bröst och sen direkt det andra? Om man väntar 5 minuter emellan, är det 2 gånger då, eller?

Fri amning är kanske litet detsamma som att inte ha koll och räkna gånger. En dag är en period av amning, med litet uppehåll då och då.
 

Vad bra skrivet

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
Ja, precis så känns det! "En dag är en period av amning, med litet uppehåll då och då."
:-)

Jag har ingen aning om hur många gånger jag ammar när vi är hemma, det småsnuttas lite en slurk då och då.
 

vet inte

Skrivet av  Veronika
Vet faktiskt inte. Kanske 10-15 gånger. Hon är 13 månader.
 

inte helt fritt förresten

Skrivet av  Veronika
Jag jobbar och är borta sex timmar varje vardag.
 

Artiklar från Familjeliv