Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vill amma länge, men inte helamma mer...

Skrivet av Alven
Min son är snart 8 månader, och har börjat helamma igen. Ett tag åt han med god aptit allt jag serverade, en lunch kunde bestå av en halv avocado, 1½ dl matpuré och några matskedar fruktmos. Sen fick han en tand och efter det tredagarsfeber, och nu äter han BARA avocado och bröstmjölk, inget annat. Nu har han fått två tänder till iofs, men borde han inte sluta matvägra snart? Mina bröst är jättelänsliga för mjölkstockning och tyckte det var skönt att "bara" amma 4-5 ggr/dag, nu är jag ju uppe i full produktion igen... Hur gör jag för att introducera mat igen, utan att "tvinga" honom? Plockmat funkar inte, han tar med hela handen och får inte in det i munnen...
Svar på tråden: Vill amma länge, men inte helamma mer...

Var i samma sits som du

Skrivet av  Karolina med Isak -03
och jag har inget bättre råd än att vänta ut sonen. Min son helammade i princip till den åldern där din är nu. Sedan vände det av sig själv, fast han åt väldigt lite fast föda fram till dryga året. Nu är han snart 16 månader och äter mycket, fast av få rätter... Men han äter.

Det enda man kan göra är att erbjuda mat och göra matsituationen så avslappnad som möjligt. Strunta i hur mycket han äter utan ha som mål att han ska ta en sked. Gör han inte det, försök ändå att inte bry dig (svårt!!).

Min son gillade aldrig den där potatisen man ska börja med. Inte heller majs, palsternacka, avokado eller de andra nyttigheterna. Det enda han ville ha var söta fruktpuréer. Han fick då lite sådant eftersom jag ville att måltiden skulle vara en positiv upplevelse, det skulle smaka gott och inte äckligt.

Ska tillägga att nu vägrar sonen äta fruktpuréer över huvud taget, så han har inte blivit "förstörd" som en del verkar tycka av att få söta puréer.

Tyvärr har jag inget bättre råd än att ha is i magen. Ofta äter de ju sämre efter en sjukdom, det vänder kanske vilken dag som helst.

Hoppas det! Karolina.
 

Bara \'godis\'

Skrivet av  Karin med Jacob och Josefine
Vi är lite i samma situation också. Josefine åt jättemycket mat på dagarna efter bara en månads ätande, men äter nu bara någon sked vid varje mål och har blivit helt amningsfixerad. Har märkt att det går väldigt bra med fruktpureerna och desserterna så nu ska jag ge henne ganska mycket sånt och hoppas jag kan lura henne genom att hon blir van vid att äta mycket och känna mättnaden i magen, och sen börja ge mer kött osv igen.

Vitt bröd funkar också, du kan ju ge en eller två bitar i taget? Bra övning för pincettgreppet.

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv