Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur liggamnar man?

Skrivet av Kristina med Linus&Alva
Skulle vilja prova att liggamna Alva (5 veckor gammal) nattetid, men hur gör man? *ler* Jag har förstått att vi kan få öva en hel del innan det fungerar, just därför skulle jag vilja få till det "rätt" från början. Någon som kan beskriva?
Svar på tråden: Hur liggamnar man?

*ursäkta* amMar ska det förstås vara!

Skrivet av  Kristina med Linus&Alva
Hade lite väl bråttom där... *ler*
 

Jag gör så här

Skrivet av  Catharina
Jag lägger honom framför mig i sängen, mage mot mage, sedan drar jag honom tätt intill mig och ger honom bröstet. Sedan kan jag få justera hans huvud lite, böja det bakåt en aning så att han kan andas bra.
 

Åh kan försöka förklara

Skrivet av  X-tjejen
Såhär gör jag
Amning från nedersta bröstet (från sängen räknat *ler*)
utgångsläge ligg på sidan. ha gärna en kudde bakom din rygg som stöd så du kan vila ryggen mot dig
Lägg barnet på sidan med typ Navel mot navel. justera så barnet hamnar rätt i höjd med bröstet
understa armen kan du lägga lite rakt ut mot kroppen den kommer då ovanför barnets huvud
översta armen justerar du barnets läge.
luta ryggen lite mot kudden och använd den som stöd så du ligger lite mot ryggläget
detta kan kräva lite övning inte helt lätt första gångerna och du kanske ska öva då barnet inte direkt skriker av hunger :)
Om du vill prova amma från övrebröstet istället så lutar du över lite mer åt magen. fungerar för mig men jag tror dock inte det går för alla att amma från bägge brösten utan du kanske får byta sida när du byter bröst.

Öva på och fråga gärna mer kanhända detta verkade lite svamligt
*kram*
 

Liggamningen

Skrivet av  Zukits med Filip 18/6 på besök
blir lättare med tiden. Vi började liggamma vid 2,5 månader. Innan det blev Filip mest arg och det gick inte så bra. Att amma från övre bröstet liggandes på sida gick först vid 4 månader.

Jag ligger på sidan och han ligger på rygg med huvudet vänt åt mitt håll. Egentligen ska barnet också ligga på sidan, men för oss har det funkat ändå. Sen har jag undre armen ovanför hans huvud. Då ammar jag undre bröstet. Ska jag amma övre bröstet så lutar jag mig bara framåt och får hålla lite i bröstet så det blir rätt.
 

Tack alla

Skrivet av  Kristina med Linus&Alva
för tipsen för hur man gör, testade idag när vi vilade middag, Alva och jag. Gick bra, men hon åt inte så länge som hon brukar så hon var hungrig snabbare ;-) Men skönt att jag kunde vila samtidigt som jag ammade henne!
 

Artiklar från Familjeliv