Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skinnflådd bröstvårta

Skrivet av Smulan
Jag helammar min fem veckor gamla son men har så himla ont i bröstvårtorna, speciellt den ena. Jag har alltså inga sår, utan hela toppen är helt röd och "skinnflådd".

Han har alltid stort tag när han suger och jag tror att han ligger rätt i förhållande till bröstet. Däremot suger han väldigt länge varje gång (ofta minst 30 minuter vid varje bröst). Men det känns ju fel att avbryta honom trots att jag tror att han bara "myssuger" på slutet.

Snälla ge mig några råd. Det gör till och med ont att röra sig nu eftersom bröstvårtorna skaver mot kläderna.
Svar på tråden: Skinnflådd bröstvårta

Den...

Skrivet av  Kattis
...absolut vanligaste orsaken till smärta vid amning är att barnets tag inte är riktigt optimalt. Nu skriver du ju att han tar ett stort tag, men kanske kan det ändå vara klokt att kolla upp taget vid närmaste amningsmottagning? Ibland kan det handla om millimeterjusteringar som gör jättestor skillnad, och det kan vara svårt att se själv.

Ett tips till dig är att kolla att bröstvårtan är rund och opåverkad direkt efter amning, när barnet släpper taget. Om vårtan är tillplattad, omformad eller sned så behöver taget definitivt justeras.

Om taget är bra så kan orsaken till dina problem vara en svampinfektion. Det är vanligt och ofarligt men kan vara väldigt smärtsamt. Du skulle kunna testa själv med en huskur mot svamp: Rör ut 1 tsk bikarbonat i 1 1/2 dl ljummet vatten. Pensla bröstvårtorna (båda två, även om du bara har problem med den ena) med blandningen blera gånger om dagen. Pensla samtidigt bebisens mun med samma blandning, eftersom svamp ofta smittar fram och tillbaka mellan mor och barn.

Blir det inte bättre så bör du kontakta amningsmottagningen eller BVC och utreda vad som ger dina besvär. Men i och med att bara ena vårtan är drabbad så tycker jag trots allt att problem med amningstekniken låter som den troligaste förklaringen, svamp brukar sällan drabba så ensidigt.

Ett tips är också att köpa en s k vårtluftare på apoteket, den sätts fast på bröstet och hindrar att något skaver mot den ömma vårtan.

Hoppas du får bra hjälp och att du snart slipper ha ont!
 

Fick tips på

Skrivet av  Ebba m.3
en bra salva på bvc bepanthen salva, finns på apoteket, den hjälpte mig med mina såriga och onda bröstvårtor i början... annars fick du ju bra råd av Kattis.
 

Artiklar från Familjeliv