Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fler frågor om liggamning

Skrivet av Petra med Melker
Jag ligger och ammar på natten, det resulterar ofta i att både jag och min åtta-veckors somnar. Är det farligt, med tanke på hans andning? Jag är lite orolig för att näsan ska täppas till utan att jag märker det. Han sover bara om han ligger jättenära mig, han vaknar *alltid* när jag byter ställning (och vill då ha mer mat, så då måste vi börja om).

En annan undring jag har är om det är dumt att jag har armen under hans huvud? På BB sa barnmorskan att bebisen ska ligga på sidan mage mot mage med mamman, men att man inte ska ha något under hans huvud. Mina bröst är dock för små för att det ska gå, även om jag lutar mig framåt jättemycket (vilket resulterar i att jag ligger obekvämt och ytterst oavslappnat) så blir greppet fel, han drar i bröstvårtan och det gör kanonont. Om jag lägger min arm under hans nacke/huvud så kommer han åt bra och jag kan ligga smått bakåtlutad mot min amningskudde. Men är det dumt med tanke på hans lilla känsliga nacke tro? Jag brukar ta bort armen försiktigt då jag vaknar, men det kan bli att han ligger på min arm i någon timme eller så.

Svar på tråden: Fler frågor om liggamning

Det är ingen fara...

Skrivet av  Kattis
...även helt nyfödda bebisar fixar att vidga näsborrarna tillräckligt för att de ska få luft, när de ligger vid bröstet. Så du behöver inte vara orolig för det. Det är ju ofta jättesmidigt och skönt att samsova med bebisen och ligga och amma på natten. Då slipper man ju kliva upp varje gång barnet vill snutta, vilket underlättar enormt när man är trött :-)

Jag tror inte heller att det är någon fara med att du har armen under hans huvud. Han skulle säkert säga ifrån om det kändes obekvämt för honom. Somnar han lugnt så är det inga problem. Det viktiga är att han kommer åt att ta ett stort tag om bröstet, så att du slipper känna smärta eller obehag när du ammar. Och det låter ju som att det funkar bra för dig!
 

Tack för ditt svar!

Skrivet av  Petra med Melker
Det känns alltid så tryggt att få svar från dig! Nu behöver jag inte känna mig som en dålig mamma längre.
 

Hej Petra!

Skrivet av  Zukits med Filip 18/6 på besök
Ville bara tacka för julkortet vi fick idag. Vad söt han är Melker! Hoppas att ni har det bra (och hoppas att du är rätt Petra...)

Tror inte att du behöver vara orolig för att han inte ska kunna andas. Jag har ganska stor byst och när Filip ammade på bb sa en äldre sköterska att han inte kunde andas ordentligt för han hade "ansiktet i bröstet" och att jag skulle hjälpa honom genom att trycka in bröstet med fingret där näsan var.

Det visade sig dock att hon hade fel (vilket jag misstänkte) och Filip har fortsatt att amma så utan andningsproblem och utan hjälp från mig!
 

Det är rätt Petra

Skrivet av  Petra med Melker
Hoppas att allt är bra med er.

Vad bra att sköterskan hade fel. Man har ju inte direkt hört talas om bebisar som kvävts av sin mammas byst och dito varningar om detta - och jag kände mig lite dum som frågade - men man vill ju å andra sidan inte riskera något, alltså bäst att kolla med alla härinne!
 

Artiklar från Familjeliv