Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Trägen vinner!

Skrivet av Johanna
Ni som brukar läsa här känner säkert igen min signatur, sist jag skrev här var i slutet av november, då frågade jag om råd för hur jag skulle få min dotter att ta bröstet. Jag försökte allt på alla sätt men till slut så kände jag att det hela höllpå att knäcka mig helt jag kände mig mer som vårdnadshavare än förälder. Så jag beslöt mig för att inte försöka vid varjemål utan inrikta mig på att pumpa och mata med flaska. Sagt och gjort det började kännas bättre för min del att hon inte "ratade" mig varje gång utan kunde vara nöjd med mig och äta på flaskan.

Men så den 9 december satte hungern in värre än vanligt hon skrek i högansky och ville inte tystas med promnad eller vaggning i väntan på att mjölken i vatten badet skulle värmas. Och i min hjälplöshet tänkte jag, hon får prova med bröstet där är ju det enda stället hon kan få mat omg om ni förstår, så fram med medelas amnings napp och upp medbröstet och sedan var det "etta nolla kontakt" och den blicken som jag fick när hon kännde att det kom mat och mycke mat när hon sög var full av förvåning. -Typ finns det mat här det har ingen sagt. Hon sög för kung och fosterland och rapade sedan nöjt. Så nu tar hon allt som oftast endast bröstet det är dock lite klurigt på kvällarna. Ibland är det som hon inte är riktigt nöjd och då får hon lite urpumpad mjölk på flaska. För vi är inte riktigt tajmade än mina bröst är över fulla vid 4på morronen men då vill dottern sova mer fram mot fem.

Någon som har råd för hur man skall kunna styra upp det hela?? så att man inte läcker så illa på morgonen och att hon får det hon vill ha på kvällen?

Det blev långt det här......
Svar på tråden: Trägen vinner!

Vad skönt

Skrivet av  Zukits med Filip 18/6 på besök
att det går bra för er! Det är roligt att få lite uppföljning på det man läser här.

Jag kommer inte ihåg hur gammal din dotter är, men bästa sättet att få upp produktionen är att amma så ofta det går. Om du ger extra mjölk på kvällen så anpassar sig produktionen efter det. Och rent allmänt så är det mycket amning på kvällen för de flesta.

För oss tog det nog 2,5 månad innan produktionen ställt in sig ultimat på tillgång/efterfrågan.
 

mätt i magen? och fråga

Skrivet av  Johanna
Hon är född 1/11 i 36+3. Jag låter henne suga så mycket hon vill på kvällen och det är från 19 tills hon somnar typ men hon suger en stund sover en stund suger lite till och bara ligger och njuter. Men efter som hon inte slutar, utan vill suga mer så har jag kännt mig tveksam till om hon är mätt. Om jag tar henne från bröstet blir det skrik det blir det inte på dagarna så jag har gjort som så att vi har gett henne en "slurk" extra för att hon skall vara mätt när vi lägger oss, vill ju inte att hon skall behöva gå hungrig.

Bästa hade väl varit om hon kunde äta så hon blev nöjd för typ två timmar och att hon åt på natten också men se så vill inte den här damen ha det.

Men mjölken borde väl öka efter som hon suger så mycket på kvällarna??
 

Att hon vill suga hela kvällarna...

Skrivet av  Kattis
...är helt normalt och betyder inte alls att hon inte blir mätt :-) Utan just på kvällarna har många bebisar sin mest sociala period under dygnet, då de vill passa på och tanka en massa närhet och gosande. Amningen är ju inte enbart mat för barnet utan lika mycket mys och trygghet.

Att det alltid ska gå minst två timmar mellan amningarna kan du inte räkna med, inte när hon är så här pass liten. Utan det naturliga amningsmönstret de första månaderna är i stället att bebisen har perioder under dygnet då de vill snutta jättemånga gånger med korta vilopauser, amningarna går liksom i varandra. Dessa "snuttperioder" som kan pågå i flera timmar med korta vilo- eller sovpauser, växlar med någon eller några längre sovperioder under dygnet.

Jag tycker det låter jättebra att amningen har kommit igång så fint efter er jobbiga start, och det bästa sättet att få balans i mjölkproduktionen är att du fortsätter att amma helt fritt och inte ger flaska alls, eftersom det riskerar att störa balansen. Det är ju meningen att din produktion ska anpassa sig efter hennes behov och det gör den lättast om man inte ger något extra.

Kom ihåg - att hon vill snutta jätteofta behöver inte alls betyda att hon inte är mätt. Så länge hon är pigg, kissar i 5-6 blöjor per dygn och går upp i vikt okej så får hon tillräckligt. Amma ofta vill de flesta småbebisar göra ändå, för att de tycker det är så mysigt :-)
 

Hon blir

Skrivet av  Zukits med Filip 18/6
säkert mätt, men tycker det är mysigt att snutta! Hon kanske behöver äta ofta på kvällen också för att klara sig under natten! Sen kan hon ha ökningsperioder också, då blir det extra mycket snuttande :-)

Nöjd 2 timmar på kvällen var min son mycket sällan när han var så där liten. Hihi inte på dagen heller...Han ville ha ofta men inte så lång tid åt gången.
 

Artiklar från Familjeliv