Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fel tag?

Skrivet av Ia med Lovisa och Ludvig
Jag undrar om inte lilleman (dryga två månader) har fel tag emellanåt. Visst är det väl så att hans överläpp ska ligga uppåt/utåt så att säga? Jag har sett att han alltsom oftast drar in den. Undrar om det kan vara det som gör att jag har ont i framförallt ena bröstvårtan.

Hur kan jag göra för att få honom att börja ta rätt tag? Jag tycker det ser ut som om han tar tag i spetsen på bröstvårtan och liksom suger in resten. Det är förmodligen så läppen åker in på honom också.

Sen har han en ovana till, och det är att han gärna biter till när han börjar bli färdigäten. Det gör ont även om han ju inte har några tänder än så länge. Finns det nåt tips på hur jag kan få honom att sluta med detta?

Jag ammar så ofta han vill ha och så länge han vill. Han äter snabbt, ca 10 minuter, men nästan varannan timme.
Svar på tråden: Fel tag?

Hej!

Skrivet av  Kattis
Ja, det låter lite som att taget kanske inte är riktigt optimalt. Det du skulle kunna prova är att försöka låta honom hålla på och "roota" längre tid innan han tar tag. Den s k rootingreflexen innebär ju att barnet hackar med huvudet och söker bröstet strax innan det är redo att börja suga. Och ibland kan det ta flera minuter av hackande och bökande innan barnet har öppnat munnen tillräckligt stort.

Var noga med hur du placerar honom - han ska ligga på sidan med hela sin kropp (även benen) vänd inåt mot dig och du bör placera honom så att din bröstvårta hamnar mellan hans överläpp och nästipp. Stryk med bröstvårtan mot hans överläpp, det stimulerar rootingreflexen. Och försök ha is i magen och vänta ut honom tills du ser att han har öppnat munnen riktigt stort - det ska se ut som att han gäspar. Då för du honom snabbt till bröstet i en rak rörelse. Tryck samtidigt lätt på hans lilla rumpa så att hans höfter förs ända in mot din kropp.

Att han biter mot slutet av amningen tyder också på att taget är lite litet. Om han tar ett riktigt stort tag, med så mycket som det bara går av bröstet inne i munnen, så kommer bröstvårtan att hamna så långt bak i hans mun att det blir omöjligt att bita. Kanske behöver du föra honom tätare intill din kropp, han ska ha sin haka ända in i bröstet och det ska inte vara någon luft mellan hans haka och bröstet när han suger. Kolla att han inte har sina armar mellan sin kropp och din, för då kommer han för långt ifrån.

Ett tips är att titta hur bröstvårtan ser ut direkt efter amning, när han släpper. Den ska då vara rund. Om den är tilltryckt, omformad eller sned så behöver taget justeras.

Om det känns som att han "biter" så tycker jag du ska avbryta sugandet direkt (lirka in ett finger i hans mungipa och tryck försiktigt hans underkäke neråt så vakuumet bryts) och så låter du honom börja om från början med ett nytt tag.

Lycka till!
 

Tack för svar!

Skrivet av  Ia med Lovisa och Ludvig
Ska försöka traggla lite med honom så att han förhoppningsvis lär sig. Han kan vara lite otålig när han kommer till bröstet så jag har kanske hjälpt honom lite för mycket. Sen är jag nog inte alltid så uppmärksam eftersom jag har en tvååring som jag ofta försöker ägna lite tid samtidigt. :-) Ska försöka vara lite mer noga och envis på att det ska bli rätt nu.

Bitandet kommer bara när han slutat äta och ligger och gosar mest. Han ligger gärna och släpper och tar om taget en massa gånger och det är då han kan bita till. Så du har helt rätt i att han inte har så mycket inne i munnen då. Jag får väl helt enkelt fortsätta som jag gör - rycka bort bröstet (är sällan vakuum när det händer) och hoppas att han lär sig.

Tack för tipsen så här långt. Jag återkommer om jag itne får ordning på det. :)
 

Artiklar från Familjeliv