Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Liggamning igen

Skrivet av Sofia
Alltså är det ovanligt att liggamma eftersom det frågas här hur man gör? Jag ammar nästan alltid min bebis liggande, och det gjorde jag med hennes storebror också för två år sedan, både dag och natt. Jag tycker det är jätteskönt att ligga ner och speciellt bra var det när de var nyfödda och man hade relativt ont i de trakter man sitter på :) Eftersom jag har mycket mjölk inbillar jag mig också att mjölken inte kommer lika snabbt och att barnet inte sväljer lika mycket luft när man ammar liggande. Så jag ser nästan bara fördelar, förutom att man måste vara himla asocial hela tiden, det är enda orsaken till att jag börjat amma lite sittandes också. Men jag tycker det är hemskt bökigt måste jag erkänna...
Svar på tråden: Liggamning igen

Det är ju vanligt...

Skrivet av  Kattis
...att ligga ner och amma under natten. Det är också det som brukar vara klart smidigast, eftersom det ju är skönt att slippa kliva upp ur sängen varje gång barnet vill amma under natten. Som mamma vaknar man oftast till mindre om man kan ligga kvar i sängen och amma, i bästa fall kan man lära sig att somna om under nattamningarna och då blir man förstås mycket mindre trött.

Att alltid ligga ner och amma, alltså även dagtid, är däremot mindre vanligt. Det kan ju vara lite jobbigt att enbart liggamma eftersom det då blir svårare att lämna hemmet med sitt barn under dagarna. Det är ju liksom svårt att alltid ha en säng med sig när man går ut :-)

Så jag skulle nog vilja säga att det optimala för de flesta mammor troligen är att liggamma nattetid men att kunna amma sittandes på dagarna.
 

Okej

Skrivet av  Sofia
Det förvånade mig bara att det tydligen finns många som inte alls liggammar. Jag skulle aldrig i livet stiga upp och sitta och amma på natten. Dessutom tycker jag det är skönt att amma liggande dagtid också när man är hemma förstås, då får man ju vila själv också :)
 

Jag tycker....

Skrivet av  Elin med Ludvig 7/10
...inte att det är bekvämt att liggamma. Jag har försökt men får inte till det. Men det innebär inte att jag kliver ur sängen på natten. Jag sätter mig upp i sängen och ammar och tycker inte att det är så besvärligt. Sedan sitter jag där och halvsover eller funderar bara (för tillfället på julrim!).
 

Kunde inte i början...

Skrivet av  Alven
Min son hade fel tag i början och jag kunde inte amma alls utan amningsnapp. Dessutom läckte det andra bröstet så mycket att jag fyllde upp en hel uppsamlingskopp. Jag var helt enkelt tvungen att gå upp och amma... När han hade slutat med amningsnappen gav jag mig 17 på att få till liggamningen, och nu går det alldeles utmärkt att amma liggandes, helst med ungen sovandes bredvid så är det bara att sticka in bröstet när han börjar böka. Jag har också lärt mig att amma från det "övre" bröstet så jag slipper byta plats med honom.
 

E och jag fick aldrig till liggamningen

Skrivet av  Gullet med E 0307 & L 0411
något vidare. Ibland fungerade det skapligt men oftast var hon tvungen att få ta ett bra tag när jag satt upp och sen kunde vi lägga oss ner. Liggamningen med L fungerar toppenbra! Det är jätteskönt att kunna ligga och amma och bara få mysa med liten. Med L kan jag amma på alla de möjliga och omöjliga sätt. Skönt!
 

Artiklar från Familjeliv