Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Antagligen helt fel snack men

Skrivet av Ebba m.3
jag vet inte vart annars jag ska vända mig.

Jag vill sluta amma. Är sååå less på mina såriga bröstvårtor, en bäbis som vaknar varannan timme bara för att snutta. Är så less på läckande bröst så jag tror jag blir galen.

Men, lilla fröken vägrar att ta flaska. Spelar ingen roll om den är fylld med tillägg eller bröstmjölk. Hon vill bara ha mammas tutte.

Barnmat gick bra till för ett tag sedan, hon är 5 1/2 månad. Nu lägger hon bara huvudet bakåt så att maten åker bak i svalget och då får hon ju kväljningar och kräks upp det lilla jag fått i henne. Hon går fortfarande (har skrivit tidigare om hennnes långsamma viktuppgång) upp rätt dåligt i vikt.

vad göra? Vill inte alls amma mer men det verkar ju vara omöjligt att sluta inom en överskådlig framtid. Tacksam för tips och råd.
Kram.
Svar på tråden: Antagligen helt fel snack men

Hej!

Skrivet av  Kattis
Har du provat att mata med pipmugg? Eller en vanlig kopp? Din lilla tjej är ju så pass stor att det borde kunna funka bra, kanske hon föredrar det framför flaska?

Om du inte längre trivs med att amma så tycker jag absolut att du ska trappa ner. Ta det lite gradvis bara, så att brösten hinner med i svängarna :-)

I takt med att hon förhoppningsvis lär sig äta på annat sätt, så kan du gradvis glesa ut amningarna mer och mer. Kanske hon gillar gröt, i så fall kan du ju ge det också.

Hoppas det går bra!
 

Pipmugg

Skrivet av  Ebba m.3
har jag provat, men det mesta rinner bredvid, men hon kanske lär sig så småningom.
Gröt har jag också provat men det gillade hon inget vidare. Jag tycker att det verkar som om hon har blivit mer intresserad av att bara amma senaste veckan, inget annat duger liksom. Jag var väldigt trött och irriterad när jag skrev inlägget så då kändes allt lite hopplöst.

Kan det vara en period bara att hon är extra snuttig? De första gångerna hon fick mat tjöt hon av lycka och ville bara ha mer, men nu så får man truga, ja ja, det ordnar sig säkert.

Till saken hör att hon inte sovit mer än max 3 timmar på raken sedan hon var 1 månad och tröttheten börjar ta ut sin rätt.

Kanske hon tar nappflaska om jag byter till en latexnapp? Ska nog prova det.
Blev lite svammligt, men tack för ditt svar i alla fall. Kram.
 

Prova

Skrivet av  Ia med Lovisa och Ludvig
den sk mirakelmuggen med ventilen i. Den har vi alltid gett Lovisa välling och annat i. När jag började ge henne nappflaska så blev hon nämligen lat vid bröstet och hadeinte tålamod att suga ordentligt. Så vi la bort alla nappflaskor och började med pipmugg med ventil i. Då måste barnet suga ordentligt för att det ska komma något. I en nappflaska så rinner det ju rätt lätt. Kanske att det gör skillnad för din lilltjej?

Perioder med snuttighet har de ju, de små liven...

Hoppas det ordnar sig!
 

Jo, har en sån

Skrivet av  Ebba m.3
sen tidigare kan inte hitta den bara *S*. Men jag köpte en nappflaska med tillhörande pip (inte mam:s) och den gillade hon, fick i henne 70ml ersättning i går kväll med den! Sedan somnade hon *L*. Ja, tack för ditt svar och det är ju så att det för det mesta så ordnar det sig även om det känns motigt i bland.
 

Artiklar från Familjeliv